Nejvíce na zboží vydělají stánkaři. Zkrátka přijdou pumpaři

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Jiri Slama, Sedmicka

Největší radost z utržené marže mohou mít trhovci a stánkaři, pohybuje se okolo 37,4 procenta. Oči pro pláč naopak zbývají pumpařům, kteří se musí spokojit s marží ve výši 5,9 procenta. Nejvyšší marži vykazují v posledních letech nejmenší podniky v maloobchodu, nejnižší mají podniky střední velikosti. Vyplývá to z průzkumu Českého statistického úřadu.

Průměrná marže v českém maloobchodu dosáhla předloni 23 procent, od roku 2005 se zvýšila o tři procenta.

Velké obchodní řetězce se svou marží zásadně neliší od průměru v celém maloobchodu, uvedl ČSÚ. V nespecializovaných obchodech s potravinami dosahuje marže 22,4 procenta, u prodejců počítačů 20,4 procenta. Průměrná marže v českém maloobchodu rostla až do roku 2010, od té doby mírně klesá.

„Procento marže se liší zejména podle sortimentu prodaného zboží. Obecně se předpokládá, že u rychloobrátkového zboží, což jsou například čerstvé potraviny nebo zboží denní potřeby, tvoří zpravidla menší podíl z celkové ceny zboží, než je tomu u zboží dlouhodobé spotřeby či luxusních předmětů. Souvisí to, mimo jiné, i s vyššími náklady na skladování zboží a s vyšší dobou obratu,“ uvedla ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková.

Obchodníci předloni dosahovali průměrné rentability tržeb, tedy poměru hospodářského výsledku a celkových tržeb, 2,1 procenta. Tento ukazatel od roku 2008, kdy stoupl nad tři procenta, klesá. O třetinu nižší rentabilitu tržeb (1,4 procenta) ve srovnání s celým maloobchodem vykazují velké obchodní řetězce.

Vysoká marže, nižší tržby

Porovnání vývoje obou veličin podle ČSÚ ukazuje, že zvýšení marže nepřináší obchodníkům vždy větší rentabilitu tržeb.

„Naopak necitlivé zvýšení marže určitého zboží, a tedy i jeho ceny, může vést ke snížení zájmu kupujících o daný výrobek. Také zvýšení nákladů za energie, nájmy a podobně vede obchodníky k nutnosti zvýšit marži. Pokud však náklady rostou rychleji a zájem kupujících klesá, ať už v důsledku zvýšení cen zboží, nebo snížení jejich kupní síly, rentabilita obchodníkům klesá. To bylo zřejmě příčinou skokového snížení rentability po roce 2008,“ dodala Boušková.

Obchodní marže je rozdílem mezi tržbami a náklady na prodané zboží. Procento marže se vypočítá jako podíl marže na dosažených tržbách za zboží.

Porovnání marží v maloobchodu v roce 2012
Odvětví Marže (v procentech) Rentabilita tržeb (v procentech)
maloobchod celkem, kromě motorových vozidel 23,0 2,1
nespecializované prodejny 22,4 1,9
potraviny ve specializovaných prodejnách 25,2 1,8
prodej pohonných hmot 5,9 0,0
počítačové a komunikační zařízení ve specializovaných prodejnách 20,4 3,2
výrobky převážně pro domácnost ve specializovaných prodejnách 28,7 2,2
výrobky pro kulturu a rekreaci ve specializovaných prodejnách 31,8 1,8
ostatní zboží ve specializovaných prodejnách 31,0 3,7
stánky a na trhy 37,4 22,3
maloobchod mimo prodejny, stánky a trhy 25,7 3,3

Zdroj: ČSÚ