Nenápadný krach: CK Boš ukončila provoz i komunikaci, klienti neodjeli

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: ctk

Ostravská cestovní kancelář Boš přepisuje letošní statistiky úpadků v cestovním ruchu. Až nyní totiž vyplouvá na povrch, že v lednu v tichosti ukončila provoz a nechala za sebou poškozené klienty, kteří neodjeli na zaplacené zájezdy a své peníze nyní chtějí po pojišťovně Slavia. CK Boš tak v podstatě zkrachovala, insolvenční návrh ale navzdory dluhům na sebe zatím nepodala a s pojišťovnou ani s klienty vůbec nekomunikuje.

„V současnosti evidujeme celkem 12 klientů, kteří se nám přihlásili s požadavkem na náhradu škody v souvislosti s krachem CK Boš. Výše náhrady škody na jednoho klienta se pohybují v řádu desítek tisíc korun,“ sdělil serveru E15.cz mluvčí Slavie Jakub Koutek.

Cestovní kancelář Boš měla u Slavie uzavřenou povinnou pojistku proti úpadku s platností do letošního 21. ledna. Na odškodnění tak mají nárok zákazníci, kteří si objednali a zaplatili zájezd před tímto datem.

Podle Koutka mají poškození klienti šestiměsíční lhůtu na uplatnění svých požadavků. „Vzhledem k tomu, že pojištění CK Boš skončilo v lednu 2016, očekáváme přihlášení dalších nároků ještě během července,“ doplnil mluvčí. Podle něj zahájení insolvenčního řízení není v tomto případě podmínkou nutnou pro vypořádání s klienty, takže ti se svých peněz zřejmě dočkají.

Portál Krachycestovek.cz už dříve napsal, že Boš nekomunikuje se zákazníky. Pobočka cestovky v Ostravě byla uzavřena, nikdo nezvedal telefony a webové stránky již tehdy nefungovaly. Na společnost a její majitelku Karin Matušákovou proto není možné získat jakýkoli kontakt.

Matušáková evidentně dělá ze sebe mrtvého brouka, pojišťovnu o potížích své firmy totiž vůbec neinformovala. „Naopak indikací problémů byla přerušená komunikace, kterou se ani v tuto chvíli ještě nepovedlo obnovit,“ dodal Jakub Koutek. Podle něj je Slavia proto ve spojení pouze s orgány státní správy.

Běžná nečinnost

Pokud to shrneme, tak CK Boš přestala fungovat a zůstali po ní poškození zákazníci, které vyplatí pojišťovna na základě pojistky proti úpadku, insolvenční návrh ale nikdo dosud nepodal. Otázkou tedy je, jestli se současná situace kolem cestovky dá vůbec považovat za bankrot. Místopředseda spolku Krachy cestovek Rudolf Marek míní, že ano, jen nejsou splněny formální náležitosti.

„Tato bývalá cestovní kancelář přestala vykonávat činnost a přestala komunikovat. Zveřejněné výsledky naznačují její předluženost, a pokud by tomu tak skutečně bylo, má společnost ze zákona povinnost podat sama na sebe insolvenční návrh. Že tak doposud neučinila, je věc druhá, nečinnost cestovek po jejich krachu nebo neschopnost podat správně insolvenční návrh je bohužel naprosto běžná,“ vysvětlil Marek.

Ministerstvo pro místní rozvoj sdělilo, že CK Boš v dubnu zaniklo živnostenské oprávnění na provozování cestovní kanceláře. „Dle sdělení zástupců Slavia pojišťovny, pojišťovna eviduje vzniklou situaci jako škodnou událost a eviduje poškozené klienty,“ potvrdila serveru E15.cz mluvčí úřadu Veronika Vároši.

Dramatický propad

Podle dosud poslední zveřejněné účetní uzávěrky firmě v roce 2014 dramaticky propadly tržby, a sice na necelé 5,4 miliony korun z 24 milionů v roce 2013. Předloni pak proděla 50 tisíc korun a o rok dříve 159 tisíc. Zároveň vykázala cizí zdroje ve výši 3,75 milionu korun, z toho téměř milion a půl byly krátkodobé bankovní úvěry.

Vzhledem ke konci CK Boš se počet zkrachovalých cestovních kanceláří letos rozšířil na tři. Jako první oznámila v únoru úpadek olomoucká Akvila Travel a v červnu následoval pražský prodejce okružních plaveb po moři Diamond Travel.

Dlouhá historie
Boš se chlubí poměrně dlouhou historií. Podle údajů z obchodního rejsříku ji v roce 1999 založili čtyři podnikatelé z Ostravska včetně Marcela Matušáka a zmíněné Karin Matušákové. V roce 2004 se jediným společníkem stal tehdy dvaapadesátiletý inženýr Marcel Matušák a loni od něj 100procentní podíl převzala inženýrka Karin Matušáková.
Cestovka nabízela především klasické pobytové zájezdy. Její specializací byly zpočátku zájezdy do vybraných španělských letovisek. V dalších letech pak svou nabídku rozšířila o Řecko, Itálii, Bulharsko a Chorvatsko.