Novela o cestovním ruchu má lépe chránit klienty. Zničí malé cestovky, tvrdí kritici

Turisté v Římě (ilustrační foto)

Turisté v Římě (ilustrační foto) Zdroj: CC BY-NC-ND 2.0: Andiel Juvertson via Flickr

Cestovní agentury zřejmě budou muset u prodávaných zájezdů nově uvádět, která cestovní kancelář zájezd organizuje. Zvýšit se má i ochrana klientů cestovních kanceláří v případě jejich úpadku. Předpokládá to vládní novela zákona o podnikání v cestovním ruchu, kterou dnes podpořila Sněmovna. Míří do výboru pro veřejnou správu a do hospodářského výboru.

Ministerstvo pro místní rozvoj by taky podle normy mohlo zakázat v případě podezření na podpojištění cestovní kanceláři prodej dalších zájezdů. Úřad by rovněž zveřejňoval na webu seznam cestovních kanceláří pojištěných proti úpadku. Cestovní kanceláře budou muset předkládat pojišťovnám před uzavřením smlouvy mimo jiné údaje o hospodaření a počtu zájezdů.

Novela má přimět cestovní kanceláře, aby se dostatečně pojistily proti úpadku. Zavádí proto minimální limity pojistného plnění. Činily by čtyři miliony korun pro cestovní kanceláře, které nabízejí zájezdy leteckou dopravou, a jeden milion korun pro kanceláře prodávající například autobusové zájezdy. Podle platné právní úpravy nesmí být limit pojistného plnění nižší než 30 procent plánovaných tržeb z prodeje zájezdů.

Kritici: Novela zavádí likvidační podmínky pro malé cestovky

Někteří poslanci poukazovali na to, že navrhované limity můžou být zejména pro menší cestovní kanceláře likvidační. „Nezohledňuje se výše obratu,“ uvedla Jana Fischerová (ODS). Protože předloha nestanoví horní hranici pojistného plnění, pojišťovny podle ní nebudou chtít cestovní kanceláře pojišťovat.

Viceprezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur a poslanec Tomio Okamura (Úsvit) kritizoval ustanovení umožňující ministerstvu zakázat bez předchozího upozornění prodej dalších zájezdů. Měla by podle něho předcházet výzva k nápravě. V zákoně mu chybí řešení neoprávněného podnikání.

Provozovatel cestovní kanceláře také bude muset podle návrhu vést evidenci o počtu prodaných zájezdů i výši tržeb za tyto zájezdy. „Za nesplnění této povinnosti je možno uložit pokutu do výše 500 tisíc korun. Účelem zavedení této povinnosti je zvýšení spolehlivosti údajů, které cestovní kancelář poskytuje pojišťovně,“ uvádí důvodová zpráva k novele. Loni bylo v Česku evidováno podle údajů ministerstva 1018 cestovních kanceláří.

V Česku je skoro tisíc cestovek
Krach CK se většinou dotýká desítek až stovek klientů, jejich dopravu ze zahraničí a další nároky většinou řeší pojišťovny.
Cestovky musí být pojištěny proti úpadku. Pojišťovny pro tento rok pojistily nejméně 950 kanceláří, několik desítek CK pojistit odmítly (většinou kvůli ekonomickým výsledkům z předchozích let). Takové kanceláře ale nesmějí mít licenci pro provozování CK, nemohou organizovat zájezdy a fakticky přestávají být cestovkami.
Loni zkrachovalo šest CK - šlo o Bolero tours, Partner Alivia, CK Honza service, Solymar, Best Choice a Medina tours. Pouze jedna z nich, CK Solymar, měla větší počet (přes sto) klientů v zahraničí.
V roce 2012 v Česku zkrachovalo devět CK, o rok dříve zřejmě sedm. V letech 2005 až 2010 ukončilo činnost nejméně 17 CK.
Největším krachem cestovní kanceláře za poslední roky byl pád Tomi Tour v červenci 2009. CK, jejíž reklamní tváří byl podnikatel a bývalý senátor Václav Fischer, při krachu nechala v zahraničí zhruba 3400 lidí, dalších téměř 15 tisíc klientů mělo koupeno zájezd.
V únoru 2010 přišla o koncesi CK Sunny Days, která patřila mezi největší české cestovní kanceláře. Podle odhadů měla v dřívějších letech až 80 tisíc klientů ročně.