Ani loňský mírný růst neumazal předloňskou ztrátu, kdy centrům ubylo 1,3 procenta návštěvníků. „Lidí chodí do obchodních center stále méně než před lety,“ poznamenal Drtina. Radovat se loni mohla hlavně velká obchodní centra a ta umístěná v Praze. Malým centrům v loňském roce ubyla dvě procenta návštěvníků. Stejně je to však lepší výsledek než v roce 2012, kdy ztratila téměř šest procent zákazníků.
V hlavním městě zamířilo loni do nákupních center přibližně o tři procenta více lidí. Opačný trend představuje Morava, kde návštěvnost naopak zhruba stejným poměrem klesla.
Aktuální vývoj tak podle šéfa Incoma GfK čím dál více rozevírá nůžky mezi úspěšnými a neúspěšnými centry. Příčinou je přetrvávající neochota spotřebitelů utrácet. „Lidé jsou ve svých výdajích obezřetnější, klesá průměrná výše nákupu,“ dodal Drtina. Výsledkem současného stavu podle něj může být, že některá obchodní centra skončí.
Velkých obchodů více než ve Velké Británii
Zmenšování moderních nákupních ploch v České republice předpovídá také Mike Watkins, přední evropský odborník na maloobchod z konzultantské firmy Nielsen. V Česku je totiž podle něj na milion obyvatel 152 velkých moderních obchodů, což je třikrát více než ve Velké Británii. Velké obchodní plochy proto čeká zmenšování, odhaduje Watkins.
Příkladem trendu je Tesco, které minulý rok začalo se zmenšováním některých svých tuzemských hypermarketů. To se stalo například v Karlových Varech. Uvolněnou plochu následně Tesco pronajalo módnímu řetězci C&A a sportovnímu obchodu Sports Direct.
Situace na retailovém trhu dopadá také na investice do českých obchodních center. Výhled sektoru není příliš valný, a proto si každý investor rozmyslí, jestli do těchto nemovitostí vloží kapitál, uvedl na Retail Summitu Karel Zeman, hlavní stratég investiční skupiny CBRE Global Investors pro střední a východní Evropu.
Walter Wölfler: Nákupní centra čeká vlna rekonstrukcí