Obchodníky s potravinami čeká další zpřísnění pokut za opakované prohřešky

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Spar

Slovenští obchodníci s potravinamise stále nenaučili dodržovat pravidla. Nepomohly přísnější pokuty, více kontrol ani zveřejňování hříšníků na internetové vývěsce hanby.

Mnoho z nich má problémy s hygienou, označováním výrobků, prodejem po datu spotřeby či neetickými podmínkami pro dodavatele. Vyplývá to ze statistiky Státní veterinární a potravinové správy, která během 39 tisíc kontrol od začátku roku odhalila více než dvanáct tisíc pochybení.

Rezort zemědělství pod taktovkou Ľubomíra Jahnátka se rozhodl na obchodníky zatlačit a už podruhé zpřísňuje legislativu. Řetězce od dubna příštího roku čeká nárůst pokut za opakované prohřešky. Pokud do jednoho roku od pokutování opět poruší své povinnosti, dostanou dvojnásobně vysoké penále. Když ani to nezabere, musí se připravit na úhradu jednoho až pěti milionů eur.

Už první zvyšování pokut se přitom setkalo nejen s nevolí obchodníků, kritizovali ho i Jahnátkovi kolegové z vládního Smeru. Poslanec Marián Záhumenský je označil za nepřiměřené a chtěl prosadit jejich snížení, nezískal však dostatečnou podporu. Je proto otázkou, jak budou zákonodárci reagovat na nový návrh, který teď od vlády dostanou.

Návrh je podle obchodníků likvidační

Sami obchodníci považují nový návrh za likvidační. Neúspěšně se snažili rezort zemědělství přesvědčit o maximální pokutě jeden milion eur, avšak nakonec svůj návrh stáhli. Přitom už teď některé obchody čelí výrazným trestům. Nejvyšší, i když zatím definitivně neschválený, dostal Kaufland. Až 300 tisíc eur má zaplatit za neférové vytlačení piva Urpiner z regálů. Na obchod si stěžoval přímo výrobce. Řetězce totiž už nemohou vybírat víceré dosud pro ně obvyklé poplatky jako například platbu za umístění produktu do vyšších poliček.

Nepřiměřené jednání řetězců je přitom častým problémem. Právě z tohoto důvodu z nich stáhl svoji minerální vodu Maštinská jeden menší slovenský producent. „Rozhodl jsem se, respektive jsem byl donucen, hledat jiný způsob distribuce tradiční slovenské minerálky, protože jednání některých řetězců považujeme za vykořisťování a jejich cenovou politiku za likvidační,“ zdůvodnil svoji nespokojenost s panujícími poměry majitel firmy Dalibor Hrubý.