Obchody mezi Českem a Barmou rostou. Především díky dovozu oděvů
Tuzemský vývoz do Myanmaru alias Barmy roste na rozdíl od importu jen zvolna. Navíc teď krize kolem menšiny Rohingů nedělá zemi dobrou reklamu.
Vzájemný obchod Česka s Barmou zažil rekordní sezonu. Loni dosáhl 28 milionů dolarů, v přepočtu zhruba 620 milionů korun, ukazují údaje Českého statistického úřadu. Obchodní výměna mezi oběma zeměmi vzrostla za posledních pět let už téměř třicetinásobně. Boom se dal očekávat. Koncem roku 2015 totiž zvítězila ve volbách reformní strana Národní liga za demokracii v Myanmaru vedená Aun Schan Su Ťij a ekonomika se po šedesáti letech vojenské vlády otevřela světu.
Vzestup vzájemného obchodu s Českem je ale jednostranný. Tuzemský export roste jen mírně a připadá na něj pouhá osmina celkové obchodní výměny. „Naopak dovoz loni vzrostl dvojnásobně,“ informoval zastupitelský úřad ČR v Rangúnu. Tři čtvrtiny importu přitom tvoří oděvy. Jejich výrobu v poslední době přesunuly do Barmy mnohé světové koncerny, které tam přilákala levná pracovní síla i nízké celkové náklady.
V českém vývozu jsou zastoupeny potravinové přípravky, nápoje, televizory či kotle. Největším obchodním počinem bylo loni otevření pobočky firmy Zetor, která chce do Barmy vyvážet stovky traktorů.
Podle ředitelky Barmského centra Praha Sabe Soe ovšem může negativně poškodit image Barmy současná krize, kdy ze západní části země prchají před etnickým násilím statisíce příslušníků menšiny Rohingů. „Firmy se mohou zdráhat investovat v zemi, kde se v některých regionech válčí,“ připomíná Soe. Obchod Česka s Barmou|