Padělatelé si oblíbili Rubikovu kostku. Oficiální dovozce pláče

Rubikova kostka

Rubikova kostka Zdroj: Profimedia

Ondřej Hergesell , Euro
Padělatelé her a různých hraček objevili nový obor: mechanické hlavolamy. Celosvětově se nejvíc zaměřují na Rubikovu kostku, na její falzifikáty si stěžuje i oficiální český dovozce Dino Toys. „Prodeje nám spadly na pětinu loňských čísel,“ řekl serveru E15.cz marketingový manažer firmy Přemysl Douša.

Podle Douši je trh doslova zaplaven plagiáty hlavolamů Rubik a klasická kostka 3x3x3 je nejpostiženějším výrobkem. „Zatímco dříve se napodoboval Krteček a další populární postavičky, v posledních letech se plagiátoři soustředí na hlavolamy,“ konstatoval.

Falzifikáty se jménem Rubik pochází zejména z Asie a Balkánu, přičemž nejvíc plagiátů Rubikovy kostky vyrobí v Číně. „Tyto padělky jsou nekvalitní a často i zdraví nebezpečné. V poslední době se navíc objevily i kostky z dílen v Bulharsku,“ doplnil manažer.

Zatímco originální maďarská rubikovka od firmy Drumond Park přijde na tři stovky i více, levné napodobeniny se v Česku prodávají za pár desetikorun. To se samozřejmě negativně projevuje i na odbytu oficiálního výrobku.

Nejúspěšnější éru zažila Dino Toys v roce 2010, když Rubikova kostka slavila třicáté výročí od startu oficiální výroby, tehdy firma prodala téměř 26 tisíc těchto hlavolamů. Vloni to bylo již o šest tisíc méně a výhled pro letošní rok je ještě horší. „Oproti stejnému období loňského roku jsme asi na 20 procentech objemu prodaných kusů,“ uvedl Douša.

Prodeje hlavolamů Rubik v Česku (Zdroj: Dino Toys):

Rok Počet kusů
2006 13 900
2007 15 300
2008 19 800
2009 21 800
2010 25 800
2011 18 200

První Rubikovu kostku vynalezl maďarský sochař a architekt Ernö Rubik v roce 1974. Kostka měla studentům architektury sloužit jako učební pomůcka pro prostorovou představivost a vidění. O šest let později se pak hlavolam začal oficiálně vyrábět jako magická kostka a během pár let si získal obrovskou popularitu nejenom ve východoevropském bloku, ale po celém světě.

Za třicet let se „rubikovky“ prodalo přes 350 milionů kusů. Sám Rubik se poté vrhl na vynalézání dalších hlavolamů, dnes se například prodává i ve verzi 4x4x4 nebo 5x5x5 kostiček, či jako koule, ale tradiční kostka 3x3x3 je zdaleka nejúspěšnější.