Pivovary Lobkowicz jdou na pražský trh

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Euro Jan Hrouda

Po více než deseti letech se na pražské Burze cenných papírů objeví některá z tuzemských pivovarských společností. Ve středu 28. května se začnou veřejně obchodovat akcie Pivovarů Lobkowicz Group (PLG), tuzemské pivovarské pětky podle výše tržeb, která sdružuje sedm menších regionálních pivovarů a jedná o akvizici osmého.

Pivovar nabídne 5,7 milionu akcií, z toho 3,4 milionu prodají stávající čtyři majitelé a 2,3 milionu budou nově vydané. Případní investoři by primárním úpisem získali 48,77 procenta společnosti. Majoritu si tak nadále ponechají stávající akcionáři v čele s majitelem lázní Luhačovice a Jáchymov Martinem Burdou.

Nominální cena akcie je 160 korun, maximální cena pro menší retailové investory je o 15 korun vyšší. Při prodeji všech akcií by tak hodnota transakce dosáhla hodnoty téměř miliardy korun a celou firmu by ohodnotila na částku převyšující dvě miliardy.

Dividenda za tři roky ve výši 40 až 70 procent

Odměnu za důvěru ve formě dividend budou moci investoři očekávat v roce 2017. „Výplatu dividendy plánujeme po dvou letech, tedy za rok 2016, a to ve výši 40 až 70 procent disponibilního zisku,“ uvedl generální ředitel pivovaru Zdeněk Radil.

Akcie budou nabízeny i v Rakousku, neboť manažerem emise je vlastník České spořitelny Erste Group Bank. Přímo na vídeňské burze se ale s akciemi obchodovat nebude.

Zisk z akcií? Až 400 milionů korun

Z prodeje nově vydaných akcií by firma mohla získat zhruba 400 milionů korun. Polovinu této částky chtějí majitelé dát na rozšíření distribuční sítě v gastronomickém segmentu v Česku. Zhruba sto milionů vyhradí majitelé na akvizici tuzemského pivovaru s výstavem mezi 80 až 100 tisíci hektolitry, jehož jméno management PLG neuvedl. Zbylou čtvrtinu hodlá pivovar dát na zvýšení exportu, zejména na slovenský a ruský trh.

„Pražská burza bez piva, to není ono. Zahraniční investoři se často ptají, jestli si mohou koupit akcie některého z pivovarů, ale deset let to nebylo možné,“ uvedl šéf pražské burzy Petr Koblic. „Firmu z tohoto segmentu jsme potřebovali,“ dodal. Posledními kotovanými pivovary byly na počátku tisíciletí Pivovar Radegast Nošovice, Plzeňský Prazdroj a Pražské pivovary, nynější Staropramen.

Radil: Stávající majitelé si zatím nechají většinu
Zdeněk RadilZdeněk Radil|Archiv E15
V posledních dvou letech přibyly v Česku dvě pivovarnické skupiny. Světová devítka Molson Coors vstoupila do skupiny pivovarů v čele se Staropramenem, letos následoval vstup Carlsbergu, čtyřky na světovém trhu, do Žateckého pivovaru. „Cestou vstupu strategického investora jsme jít nechtěli,“ říká generální ředitel Pivovarů Lobkowicz a jeden z menšinových majitelů Zdeněk Radil.
E15: Jednali jste i vy s nějakým zahraničním investorem?

Signály o potenciálním zájmu případných zahraničních investorů jsme zaznamenali, ale ti většinou chtějí získat majoritu. A stávající akcionáři si chtějí ještě minimálně po nějakou dobu, možná i dlouhodobě, ponechat společnost pod kontrolou. Takže jsme ani nereagovali.
E15: Je vstup nadnárodních hráčů a další akvizice na tuzemském trhu včetně té rozjednané Pivovary Lobkowicz znamením renesance českého pivovarnictví a zvýšeného zájmu o něj?

Jsem o tom přesvědčen. Je to potvrzení toho, že námi zvolená cesta zaměřit se na speciální prémiová piva, takzvané „craft beery“, je správná. Tento trend je vidět po celém světě. Když jste zmínil Carlsberg a jeho investici do relativně malého pivovaru v Žatci – to je podle mne taženo jejich snahou si tady vytvořit výrobní základnu právě pro „craft beer“ a budou ji používat masivně na export do světa.
E15: Jak dlouho se na tento trend zaměřujte?

Asi čtyři až pět let. Navíc očekáváme další boom obliby těchto speciálních a více „ručně“ dělaných piv, než jsou standardní známé brandy.

David Klimeš: Pivovar na burze a promarněné šance