Porcelánka z Louček chce dobýt americký trh

Tradiční cibulák v porcelánce Rudolf Kämpf

Tradiční cibulák v porcelánce Rudolf Kämpf Zdroj: Michael Tomes, E15

Češi nejsou zvyklí investovat do kvalitního porcelánu. Příchod levného čínského porcelánu zničil na počátku nového tisíciletí tři čtvrtiny tuzemské produkce. Odbyt následně přesunul své těžiště do Ruska, kde ale nyní zase panují omezení importu z EU. Porcelánka Rudolf Kämpf z Louček tak proto obrátila svoji pozornost přes Atlantik.

„Spolupracujeme s americkým odborníkem z branže a snažíme se pochopit, co si zdejší zákazníci žádají,“ vysvětluje tamní spotřebitelské návyky obchodní ředitel porcelánky Rudolf Kämpf Michael Belov. Podle něj jsou tam v oblibě například úplně jiné kompletace servisů. Evropané prý kupují sety pro šest a více osob, na středním východě jsou v oblibě velké sety o 50 nebo i 82 kusech. Oproti tomu Američané vyhledávají sady pouze pro jednotlivce, tedy několik talířů a maximálně jeden šálek s podšálkem.

Celá „americká etuda“ porcelánky prý klade poměrně nebývalé nároky na designery, kteří se již nějakou dobu „učí“ nové styly. Američané prý dávají přednost moderním vzorům a neobvyklým barvám. Hlavním trendem je míchání různých stylů, třeba žlutého podkladového talíře, talíře na salát s květinovým vzorem, polévkového talíře s geometrickým vzorem.

Michael Belov: Chystáme speciální kolekci porcelánu

Chystáte se zkusit prorazit na trhu v USA, co vás k tomuto kroku vede?

Trh USA byl a pořád je světovým trhem číslo 1. Je to taková olympiáda pro naši značku, opravdová výzva. Přitom pokud se nám vstup do zámoří podaří, může jít o slušný základ na stabilním trhu.

Budete muset nějak zásadně přeorientovat výrobu?

Naštěstí ne. Cílíme na díru na tamním trhu: „ručně vyráběný porcelán se 100 procentní výrobou v Evropě“.

Nicméně bude třeba ještě pracovat nad designem výrobků. Protože na trhu porcelánu pro každodenní užívání zatím náš design není tolik moderní. Je nutno vytvořit několik kolekcí, které by byly zamířeny právě na trh USA. Design je velice specifická a jemná věc.

Jak chcete být v USA obchodně přítomní? Vlastní pobočkou nebo přes distributora? Čím Američany chcete zaujmout?

Absolutně ideální variantou pro nás bylo by podnikání přes distributora, a takové společnosti v USA existuji. Toto by byl také nejlevnější způsob jak vstoupit na trh. Uvažujeme také o otevření obchodního zastoupení, ale tady je potřeba všechno dobře spočítat. Finální rozhodnutí bude učiněno až po zhodnocení výstavy Ambiente 2016 ve Frankfurtu.

Američané preferují malé sady, jednoduchost a praktičnost. Pokud jde o design, dávají přednost modernějším dekorům, reliéfům, neobvyklým barvám. A nejpodstatnější věc – to je mix talířů různého designu v jedné sadě – to je dnes ale celosvětový trend. Řekněme, máte žlutý podkladový talíř, talíř na salát má květinový vzor, polévkový talíř geometrický, a talíř pro hlavní chod ještě nějaký jiný.

Michael BelovMichael Belov | Rudolf Kampf Michael Belov

Kdy přesně vyrazíte?

Jak jsem říkal, nyní se připravujeme k výstavě Ambiente 2016. Tam proběhnou počáteční jednání, podíváme se, jestli můžeme být úspěšní s již existujícím produktem. V závislostí od výsledků se rozhodneme o strategii vstupu na trh. Tuto fázi bych rád realizoval v prvním pololetí 2016.

Chystáte speciální 'zámořskou' edici? Můžete o ni něco prozradit?

mMme takovou myšlenku, jak už jsem říkal výše, spolupracovat s americkým kreativním designovým zdrojem. Pomohlo by to nám optimalizovat standardní sortiment pro trh USA. Druhý nápad je speciální edice porcelánu ve spolupráci s nějakou známou franšízou. Něco podobného jsme dělali, když jsme udělali limitovanou edici kolekce Muhammad Ali s příslušnou licencí. Pokud bychom dělali nový produkt pro USA, vybral bych ještě něco známějšího a globálnějšího. Co přesně – to nemůžu říct. Nerad bych, aby někdo předběhl. Ale mám už konkrétní představu.

Nebojíte se, že 'země fastfoodů' nebude pro porcelán nadšená?

Tamní trh je tak obrovský, že paradoxně pojímá jak trh plastového nádobí, tak i trh porcelánu. Dnes jsou tam prezentovány všechny topové evropské značky porcelánu z Francie, Anglie a Německa. A když tam mohou být tyto značky… Věřím, že český porcelán může a měl by stát na jedné úrovni s těmito výrobci.

A nejen to, měl by efektivně bojovat o svůj podíl na trhu. Samozřejmě to není jednoduché. Již dnes velký počet továren přestěhovalo výrobu do jiných zemí, aby se snížily náklady – do Číny, Thajska, Indonésie. Naše výroba je 100procentně evropská, česká. Jsem přesvědčen, že v USA je cílová skupina lidí, kteří chápou význam takové výroby.

Jak se vám daří na současných trzích, kde působíte?

Kupodivu, situace je zatím víceméně stabilní. Objemy na trzích, které jsme hodnotili jako rizikové, zatím neklesly. Nicméně situaci na některých trzích je velmi obtížné předvídat. Přece jen nejsme analytická kancelář. Nicméně geografická diverzifikace podnikání je v dnešních podmínkách nutnosti. Řekněme, že čím více trhů a zákazníků pokryjeme, tím jednodušší bude pro nás podnikaní v budoucnu.

Porcelán z Louček slaví úspěch na východě. Rusové do něj ukládají peníze

Petr Kotěra: Budoucnost českého porcelánu souvisí s kulturou stolování