Poslední řetězec přestane dávat igelitky zdarma. Omezí je i Brusel

Globus (Profimedia.cz)

Globus (Profimedia.cz) Zdroj: Profimedia.cz

Hypermarkety Globus, jako poslední z velkých potravinářských řetězců, přestanou dávat zdarma zákazníkům plastové tašky, od příštího roku budou stát jednu korunu. Evropská komise shodou okolností v pondělí předloží návrh pravidel, která omezí používání plastových tašek.

Podle vyjádření Globusu lidé vnímají téma odpovědného přístupu k životnímu prostředí čím dál více a postupně mění své nákupní zvyky. Roste tak počet těch, kteří volí alternativní tašky pro opakované použití nebo nosí si vlastní tašky.

„Proto jsme se rozhodli v příštím roce tyto tašky zpoplatnit. Zákazníci za tašku zaplatí jednu korunu a výtěžek z prodeje bude použit na dobročinné účely. Věříme, že naši zákazníci tuto změnu pochopí,“ uvedla mluvčí Globusu Pavla Hobíková.

Průměrný Evropan dle údajů komise ročně spotřebuje až 500 plastových tašek, které mohou v přírodě zůstat až stovky let. Většinu z nich přitom lidé použijí jen jednou. Z toho důvodu hodlá Brusel jednorázové tašky omezit. V roce 2008 se v Evropě vyprodukovalo 3,4 milionu tun plastových tašek.

Obchodníci v Česku jsou proti zákazu či zdanění prodeje plastových tašek ze strany Bruselu. „Jde o administrativní, neodůvodnitelný zásah do podnikání, ve svém důsledku postihující zejména spotřebitele,“ uvedla Hana Carvová ze Svazu obchodu a cestovního ruchu.

Ministerská studie o taškách
Podle studie ministerstva životního prostředí z roku 2007 se v ČR pohyboval počet distribuovaných plastových tašek mezi 1,5 až třemi miliony kusů ročně. „Lze usuzovat, že počet tašek užívaných v ČR se může pohybovat na úrovni 150 až 300 na osobu a rok. To by při hmotnosti jedné tašky tři gramy mohlo činit asi tak 4500 až 9000 tun plastových obalů,“ uvádí studie. Nyní je podle ministerstva toto číslo nižší, právě proto, že mnoho velkých řetězců přestalo plastové tašky nabízet spotřebitelům zdarma.

Tašky, které Globus dosud rozdává, prý obsahují velmi malé množství aditiv, jež podporují jejich rozklad. Po třech letech tak z nich zůstane jen voda, oxid uhličitý a biomasa, a nezatěžují tak životní prostředí. Tašky jsou také recyklovatelné.

„V našich hypermarketech ročně zákazníkům rozdáme něco málo přes 40 milionů plastových tašek. I ze zkušeností ostatních řetězců očekáváme, že po jejich zpoplatnění jejich spotřeba výrazně klesne,“ dodala Hobíková.

Obchodní řetězec Tesco přestal dávat svým zákazníkům zdarma malé igelitové tašky v roce 2011 a zpoplatnil je jednou korunou. Hypermarkety Albert se ke stejnému kroku odhodlaly v roce 2009. Již v prvním roce po zpoplatnění jejich spotřeba klesla o polovinu, což přineslo roční úsporu zhruba 30 milionů plastových tašek.

Doba plastová