Post-lockdownovému létu v e-shopech vévodí zahrada a cyklistika

Elektrokola dobývají trhy

Elektrokola dobývají trhy Zdroj: ČTK

oka
Diskuze (3)

E-commerce v první půlce roku 2021 kopírovala křivky pandemie. Ač byl náběh léta liknavý, o sezónní růst e-shopy nepřišly. Podle dat poskytnutých společností Heureka kulminovaly na přelomu kvartálů zejména prodeje horských kol a elektrokol. Po otevření retailu koukali Češi nejvíce po džínech, potažmo po botách. Podle průzkumu Heureky už třetina u nákupů přes internet zůstane, objevili pohodlnost a nové značky.

Džíny, boty, spodní prádlo. To je jen průřez kategorií, s jejichž nákupem Češi čekali na otevření obchodů, v případě džínů dokonce každý druhý, ukazuje každoroční průzkum vedený největším vyhledávačem módy GLAMI. Podle Kristýny Rakovské z GLAMI ale velká část zákazníků, konkrétně 35 procent, již u online nákupů zůstane, a to i přes to, že před pandemií běžně nakupovali v kamenných obchodech. Online prostředí je pro ně pohodlné a také přináší nové nápady: 51 procent nakupujících za rok v karanténě na internetu objevilo nové značky. Pomohly jim doporučené a často hledané sekce na samotných e-shopech i sociální sítě.

INTERNATIONAL E-COMMERCE SUMMIT 2021: Více informací a vstupenky najdete zde >>>

CEO Heureka Group Tomáš Braverman k otevření kamenných prodejen uvedl: „Počítali jsme s tím, že se velká část zákazníků po otevření přesune do kamenných obchodů. Už od oznámení otevření jsme viděli, že zákazníci začali s nákupy na e-shopech vyčkávat a nechávat si je do kamenných prodejen.” I tak byl ale podle něj květen pro e-commerce silným měsícem.

V květnu vládla onlinu zahrada  

Nejsilnějšími květnovými kategoriemi byly především ty spojené se zahradou, jednalo se o zahradní nábytek, nářadí a vybavení pro úpravu zahrady a samozřejmě také o grily. Oproti dubnu vzrostla v průběhu extrémně chladného jara o 200 procent také poptávka po přípravcích do solárií, ve kterých se lidé nahřívali, doplňovali hladinu vitaminu D a chystali základ pro letní sezónu. Naopak do ulic se muži i ženy vydali pro kraťasy (47 %), plavky (47 %), ženy také pro šaty (16 %), ukazují čísla z GLAMI. Propad čekal loni tak oblíbené šicí stroje, set top boxy nebo kosmetické přípravky na tvář.

Rekordy trhala cyklistika

Pandemie potvrdila vysokou oblibu cyklistiky mezi Čechy, ale i Slováky a Maďary. Největším skokanem v online prodejích bylo právě vybavení na sport - v zimě běžky a vybavení na běžky s meziročním růstem o 2376 procent, s příchodem jara kulminovaly prodeje jízdních kol a elektrokol, v březnu dokonce o 428 procent. Jak ukazují data zbožového srovnávače Heureka, největší zájem mezi českými cyklisty je dlouhodobě o horská kola (66 % hledání), potom následují trekingová kola (18 %)  a kola silniční (10 %). Od nejoblíbenějšího typu kol se odvíjí také nejčastější cena, za kterou Češi na internetu kola pořizují. Nejčastější rozmezí je mezi 10 a 16 tisíci korunami, výjimkou ale nejsou ani kola za 300 a více tisíc korun. Průměrná cena v kategorii kol se oproti minulému roku zvýšila zhruba o polovinu.

Zvýšenou poptávku po kolech přitom nevidíme jen u nás. Na Slovensku rostla loni jízdní kola o 65 procent, v Maďarsku o 61 procent. Z hlediska značek kol k sobě mají český a slovenský trh blízko, v top 5 najdeme značky jako Author, Specialized a Kellys. Do maďarské top 5 se přitom ani jedna nedostala, hrdí Maďaři preferují vlastní brandy jako Csepel a Neuzer.

Meziročně rostou také prodeje elektrokol, která už tvoří 9% podíl cyklo segmentu. „Za celý loňský rok vzrostly prodeje elektrokol na internetu o 66 procent. Za březen letošního roku to bylo o 150 procent více než loni,” odkrývá Michal Buzek z Heureky. To potvrzují elektrokola Pells: „Soustavně roste poptávka po elektrokolech, protože na nich starší generace opět objevuje radost z cyklistiky,” uvádí marketingový a PR manažer společnosti Stanislav Jakeš. Průměrně se zákazníci při nákupu elektrokol na internetu pohybují v cenách mezi 23 až 35 000 korun. Elektrokola přitom díky zvýšené poptávce zdražila o více než 14 000 korun.

Popularita dobírky opět roste  

„Prioritami, které zůstávají i po otevření retailu, jsou rychlá doprava a doprava zdarma,” vnímá Kristýna Rakovská z GLAMI. Mezi nejoblíbenější platební metody se po výpadku během první vlny koronaviru vrátila oblíbená dobírka. Loni v květnu klesla na 15 procent, nyní podíl činí 31 procent. Důvodem může být, že na internetu začaly masivně nakupovat generace, které předtím neměly zkušenost s nákupy online.

V tomto zákaznickém segmentu je vedle jisté nedůvěry k placení předem patrný také problém s nemožností tak zvaně si zboží osahat, přiznává jej 58 procent dotázaných.  S tím souvisí i složitý výběr velikosti oblečení, to vidí jako potíž 47 procent respondentů.

Jak vidno, pro některé typy zboží budeme přinejmenším ještě pár let raději chodit do kamenných obchodů.

Vstoupit do diskuze (3)