Prague Pride 2019 - akce nese byznysový potenciál | E15.cz

Vše o realitách

Vše o realitách Vstoupit do speciálu

Prague Pride byznys: akce je významná jako Moto GP v Brně, míní analytik

Martin Štorkán

Pochody lesbiček, gayů, bisexuálů a transsexuálů (LGBT) nejsou jen manifestací této komunity za rovnoprávnost, ale také ekonomickým impulzem pro lokality, v nichž se pořádají. Takzvaná růžová ekonomika každým rokem pražským firmám navýší tržby o stamiliony. Výjimkou není ani nyní probíhající devátý ročník festivalu Prague Pride, který vyvrcholí sobotním průvodem komunity Prahou.

Největší nárůst tržeb hlásí obchody s takzvanou queer módou, gay bary i hotely. Loni například podle údajů pořadatelů vygenerovali účastníci festivalu na tržbách za různé služby v metropoli více než 390 milionů korun. „Průměrná útrata pražských návštěvníků festivalu za den je 450 korun, u mimopražských jde o 630 korun. Nejvíce pak utrácejí zahraniční návštěvníci, a to asi 2600 korun za den,“ citovala loňský výzkum mezi zúčastněnými koordinátorka Prague Pride Bohdana Rambousková. 

Návštěvníků ze zahraničí je zhruba čtvrtina, nejčastěji jsou z USA a z Velké Británie. „S LGBT komunitou pracují naše zahraniční zastoupení jako se specifickou cílovou skupinou a připravují pro ně marketingové aktivity na podporu cestovního ruchu,“ popisuje mluvčí agentury CzechTourism Michaela Klofcová.

Prahou šel roztančený Prague Pride. Účastnili se ho i politici

Sto tisíc lidí

Významu Pride si všimli i hoteliéři. Například hlavním hotelovým partnerem festivalu je globální značka Mama Shelter, která má kromě Prahy hotely i v Londýně, Paříži nebo Los Angeles. Z festivalu těží také obchody. Slevy a dárky k nákupům nabízí během festivalu například prodejna luxusního oblečení Diesel v pražské Pařížské ulici, zákazníci v ní mohou využít „duhovou“ dvacetiprocentní slevu na nákup nové kolekce.

Průvod Pride se v Praze pořádá od roku 2011. Počet návštěvníků neustále roste, letos by se jej mohlo zúčastnit 100 tisíc lidí. Akci je možné podle hlavního ekonoma BH Securities Štěpána Křečka přirovnat k závodu Moto GP v Brně. „Do města přicházejí lidé, kteří by v něm normálně nebyli. Ze stejného důvodu se konají i olympiády a mistrovství světa,“ tvrdí.

Komentář: Cestou necestou, s periodou a sexualitou

Podpora od firem

K podpoře LGBT komunity se pak stále častěji hlásí i firmy ve snaze ukázat svoji vstřícnost ohledně diverzity. V rámci projektu Jsme fér se k podpoře homosexuálních sňatků přihlásilo už 64 firem, mezi kterými je například i společnosti Amazon, Google nebo pivovar Staropramen. Podpoře rovnosti na pracovištích se v rámci festivalu věnuje memorandum Pride Business Fóra. K podpisu se prostřednictvím svých zástupců přihlásilo už přes dvacet firem. „Jsme rádi, že se můžeme připojit, protože věříme, že otevřená podpora je pro naše kolegy z LGBT komunity velmi důležitá. Chceme, aby všichni mohli své autentické já projevit i v zaměstnání,“ řekl Paul Danter, generální ředitel skupiny IT firem RWS Moravia.

Prohlédněte si fotogalerii z minulého ročníku:

Kromě RWS se k memorandu přihlásilo například i IBM, SAP nebo Vodafone, jenž vyjádřil podporu festivalu i tím, že logo na svém Facebooku převlékl do duhových barev. To se ale nelíbí některým jeho zákazníkům, kteří operátora v komentářích kritizují. „Lituji, že jsem u vás prodloužila smlouvu. Už nevíte komu vlézt do zadku. Skutečně to potřebujete? Měli byste být nestranní,“ napsala uživatelka Karla Maříková. 

Komentář: Kam se poděla Čunkovi tradiční rodina

Růžové ekonomice se daří

Velké popularitě se pochody za práva LGBT komunity těší například v Londýně. Letošního pochodu se tam zúčastnilo až 1,5 milionu lidí. Návštěvníci podle společnosti ICM Unlimited během festivalu utratili průměrně o 51 liber více, než kdyby trávili běžný den v Londýně.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!