Prazdroj zdražuje lahvové pivo, chce dostat Čechy do hospod na točené

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: CC BY 2.0: akasped

Plzeňský Prazdroj zdraží od listopadu lahvová a plechovková piva v průměru o 0,7 procenta, zatímco ceny sudových a tankových piv zůstanou stejné. Tímto krokem chce lídr tuzemského trhu přitáhnout Čechy zpět do restaurací, hospod a barů. Zdražit se chystají také některé menší pivovary, naopak velcí konkurenti Prazdroje prý ceny zatím nezvýší.

Pivovar zdražoval naposledy loni v říjnu, a to v průměru o tři procenta, nejvíce lahvová piva. V novodobé historii Prazdroje jde o nejmenší meziroční zvýšení cen.

Konkrétní zdražení lahvových a plechovkových piv Pilsner Urquell, Gambrinus, Radegast a Velkopopovický Kozel firma neuvedla. Podle mluvčí Kateřiny Krásové závisí ceny na pultech na cenové politice obchodníků.

„Při úpravě cen jsme zohlednili zvýšení výrobních nákladů. Nicméně, ke zvýšení cen dochází v průměru pouze o 0,7 procenta, což je pod úrovní inflace,“ uvedla Krásová. Podle ní se zdražení týká „vybraných značek a typů balení piva v plechovkách a lahvích“.

Velcí konkurenti zatím vyčkávají

V předchozích letech zpravidla poté, co zdražil lídr trhu, zvýšili ceny i jeho největší konkurenti. Tuzemská pivovarská trojka, skupina Heineken, podle svého mluvčího Jiřího Hauptmanna v tuto chvíli zvyšovat ceny piva nehodlá, naposledy tak učinila loni v prosinci.

Ceny zatím nemění ani Budějovický Budvar. „Případné zdražení našeho piva závisí na vývoji cen surovin, energií a dalších vstupů. Tyto ceny zatím přesně neznáme, protože u řady položek o cenách teprve vyjednáváme a nemůžeme provést příslušné kalkulace,“ řekl mluvčí Budvaru Petr Samec. O případných změnách bude pivovar nejprve informovat své obchodní partnery.

„V letošním roce se ke zdražování piva nechystáme,“ řekla Petra Winklerová, mluvčí Pivovaru Svijany, který je největším v Libereckém kraji. Zdražovat se zatím nechystá ani konkurenční Pivovar Konrad ve Vratislavicích.

Prý nejde o reakci na Prazdroj

Naopak od listopadu zdraží pivo náchodský Primátor. Růst cen bude v jednotkách procent a týká se celého sortimentu. „Ceny jsme neměnili poslední tři roky a trvalé zdražování vstupů se nyní musí do cen promítnout,“ prohlásil šéf pivovaru Josef Hlavatý. Zdražení náchodského piva není podle něj reakcí na Prazdroj.

O zdražení uvažuje i vyškovský pivovar. Podle jeho ředitele Miloše Hrábaka podnik nyní kalkuluje ceny surovin. „Částečně vzrostla cena chmele. Zdražení piva nemohu zatím vyloučit. Pokud k němu dojde, tak ale až v příštím roce,“ uvedl Hrabák.

Klesá odbyt čepovaného piva

Pokles prodeje čepovaného piva hlásí české pivovary tři roky. Nyní prodají podle pivovarských svazů v restauracích přes 43 procent piva, ještě v roce 2010 to bylo přes 50 procent.

Prazdroj prodal loni v Česku a ve více než 50 zemích téměř 9,9 milionu hektolitrů piva, téměř stejný objem jako v roce 2011. Na domácím trhu uplatnil 6,8 milionu hektolitrů, což znamenalo meziroční pokles o téměř jedno procento. Přímý export pivovaru byl loni rekordní a činil 920 tisíc hektolitrů piva, meziročně o tři procenta více. Licenční výroba piv zůstala podobná a činila 2,1 milionu hektolitrů.

Pivovar, který má na českém pivním trhu zhruba 45procentní podíl, vykázal v minulém finančním roce (od 1. dubna 2012 do letošního 31. března) hrubý zisk 3,5 miliardy korun. Tržby největšího domácího pivovaru činily 13,5 miliardy korun. Meziroční srovnání letos firma neuvedla, protože předchozí účetní období mělo délku 24 měsíců.