Prodeje lihovin v Česku se propadly o 38 procent. Domácí konzumace útraty v gastru nedorovnává
Opakované uzavření hotelů a restaurací, ale také úbytek turistů dál promlouvají do statistik tuzemského alkoholového trhu. Prodeje lihovin za letošní leden až říjen v Česku klesly podle čerstvých dat o 38 procent. Celkové tržby za prodej lihovin v gastronomii se vlivem karanténních opatření snížily o 2,2 miliardy korun.
I přes výrazný pokles tržeb nicméně stát na spotřební dani za lihoviny v lednu až říjnu ve srovnání se stejným obdobím roku 2019 vybral „jen“ o 240 milionů korun méně. Může za to především zvýšení spotřební daně na lihoviny o 13,2 procenta od 1. ledna 2020.
„Uzavření Horeca segmentu v předvánočním období je pro nás velkou ranou. V gastronomii se prodá přibližně 50 procent celkové spotřeby lihovin. Tyto ztráty nejsou schopny vykompenzovat i mírně vyšší prodeje v maloobchodě,“ vysvětluje Vladimír Darebník, výkonný ředitel Unie výrobců a dovozců lihovin České republiky. „Zatímco konzumenti piva a vína přešli hojně na nákup těchto nápojů v maloobchodě, u lihovin je nárůst prodejů v tomto segmentu o hodně menší,“ dodává.
Podle agentury Nielsen klesly tržby z prodeje lihovin v gastronomii za období leden až září o 2,2 miliardy korun, zatímco prodeje v obchodech vzrostly jen o 200 milionů. U piva činil nárůst za stejné období 1,1 miliardy.