Protesty nezabraly. KFC otevřel první restauraci v Tibetu

První KFC v Tibetu

První KFC v Tibetu Zdroj: Profimedia.cz

První KFC v Tibetu
První KFC v Tibetu
2
Fotogalerie
Americký řetězec rychlého občerstvení KFC otevřel první restauraci v Tibetu. Firmu od kontroverzní expanze neodradily ani protesty bojovníků za lidská práva. KFC se tak stal prvním zahraničním fastfoodem, který vstoupil do této čínské autonomní oblasti.

Nový podnik, který sídlí v nákupním komplexu v centru tibetské metropole Lhasa, má smělé plány, očekává kolem tisícovky hostů denně. Náklady na jeho provoz však zdražuje zásobování. Jak prozradil manažer Jü Čeng-čching, zboží včetně mražených kuřat totiž bere od dodavatelů mimo Tibet.

Menu s kuřecím sendvičem proto v Lhase podle amerického serveru Nbcnews.com vychází v přepočtu na 152 korun, zatímco v jiných čínských městech to je 117 korun.

První pobočka amerického fastfoodu v Tibetu logicky přitáhla velkou pozornost. Při otevření nechyběl červený koberec před vchodem, květinová výzdoba a hlavně dlouhé fronty. „Jako věrný fanoušek KFC jsem čekal ve frontě celé věky a málem mi bylo do breku, když jsem si poprvé líznul zmrzliny,“ citoval web pákistánského listu The Express Tribune jednoho z hostů.

Americká společnost zveřejnila svůj záměr na otevření restaurace v Tibetu loni v prosinci a od té doby čelila vně kritiky. Tibetský duchovní vůdce a nositel Nobelovy ceny Dalajláma, který je sám vegetarián, prohlásil, že kruté zacházení s kuřaty chovanými a zabitými pro KFC odporuje tibetským hodnotám.

Také se ozvali aktivisté bojující za práva Tibeťanů proti čínské nadvládě. „Tibet je okupovanou zemí a Tibeťané byli vytlačeni z podnikání a ekonomického rozvoje prostřednictvím čínské imigrace,“ uvedla v prohlášení organizace Free Tibet. Zároveň dodala, že pokud Yum Brands, mateřská firma řetězce, pohlíží na Lhasu jako na jakékoli jiné čínské město, hraje tím do not centrální vládě v Pekingu.

Yum se k otevření restaurace v Tibetu nyní odmítl vyjádřit. Již dříve prohlásil, že pobočka vytvoří pracovní příležitosti a bude podporovat rozvoj místního dodavatelského řetězce.

Mohutná čínská expanze

KFC zvažoval otevření restaurace v Tibetu už před víc než deseti lety. Své plány nakonec v roce 2004 zrušil, zdůvodnil to tím, že by vstup do regionu nebyl ekonomicky uskutečnitelný.

Nynější příchod do Lhasy je součástí plánů mateřské firmy Yum Brands, které kromě KFC patří také sítě Pizza Hut či Taco Bell, na další expanzi v Číně. Firma chce oddělit tamní divizi do samostatné firmy a hodlá ztrojnásobit počet restaurací v zemi na 20 tisíc a získat více franšízových partnerů.

Nyní Yum v Číně provozuje téměř sedm tisíc restaurací, v poslední době se mu však nedaří přilákat zákazníky. Ti začínají preferovat zdravější a lokální jídlo a výhodné nabídky na internetu. Dopad na tržby firmy má i ekonomické zpomalení v zemi, řada skandálů s potravinami a marketingové chyby. Yum působí ve více než 125 zemích, Čína má na jeho celkových tržbách více než poloviční podíl.