Prouza: Na slevách funguje celá česká ekonomika, kvůli pravidlům hospodářské soutěže je nelze regulovat

Tomáš Prouza

Tomáš Prouza Zdroj: Michael Tomeš, E15

Regulovat slevové akce u potravinářského zboží, jak navrhují někteří politici, nelze kvůli pravidlům hospodářské soutěže. V rozhovoru s ČTK to řekl nový prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza. Čekat, že se dobrovolně všichni vzdají slev, by bylo v rozporu s legislativou hospodářské soutěže, a ta novela by velmi rychle narazila, uvedl.

Podle nedávného vyjádření ministra zemědělství Miroslava Tomana (za ČSSD) by resort chtěl uzákonit, aby se potraviny v ČR nedaly prodávat za podnákladové ceny. Slevové akce úplně rušit nechce, podle něj bude ale ještě záležet na diskusi s obchodními řetězci. Ministerstva financí a zemědělství také zjišťují, zda řetězce více nepodporují dovozové potraviny na úkor tuzemských a zda nemůže jít o dumping nebo nepovolenou exportní podporu.

Na slevách funguje podle Prouzy celá česká ekonomika. „Tato oblast vyžaduje citlivý přístup tak, aby se zabránilo nespravedlnostem, ale neomezilo se svobodné podnikání. Jsme připraveni hledat kompromis s ohledem na existenci jednotného evropského trhu a pravidel hospodářské soutěže,“ uvedl Prouza.

Zákon o významné tržní síle čeká novelizace v souvislosti s chystanou úpravou evropské směrnice o nekalých obchodních praktikách v rámci potravinového řetězce. „Budeme se snažit, aby z něho vypadly nesmyslné věci, které tam dnes jsou, a aby se zachovaly ty pozitivní, typicky 30denní splatnost faktury. Je dobře, že tam je a má tam zůstat, pomohlo to celému segmentu,“ uvedl Prouza.

Pokud jde o problém dvojí kvality potravin, obchodní řetězce ho podle Prouzy vymýtily z výrobků vyráběných pod jejich vlastní značkou. „Problém dvojí kvality nadále zůstává u řady velkých nadnárodních výrobců,“ upozornil.

Nešťastná je také podle něj samotná definice české potraviny. Jako příklad uvádí českou čokoládovnu Carla ve Dvoře Králové nad Labem s dlouhou tradicí, která vyrábí a vyvíjí produkty v ČR. „Ani díky globálnímu oteplování to kakao ale na jižní Moravě nevypěstuje. Přestože z mého pohledu je to tradiční česká značka, tak ji (podle současného zákona) nelze považovat za českou potravinu,“ dodal.

Mezi obchodními řetězci podle něj roste snaha snižovat podíl plastů v obalech vlastních výrobků. „Budeme chtít nabízet možnosti odnosu potravin ve vlastních obalech, kde o to lidé mají zájem. A stát by na to měl dát nějaká pravidla, aby se nestalo to, že my to lidem nabídneme a 'hygiena' pak začne rozdávat pokuty za to, že tam nejsou plastové sáčky,“ dodal Prouza.