Psí hotely a školky v Česku prosperují. Obsazenost a zájem strmě roste

Psí byznys

Psí byznys Zdroj: Archiv Euro

Jedete na dovolenou a nevíte kam se svým psem? V současnosti to není problém, podle zjištění E15.cz je nabídka psích hotelů a školek po celé republice hodně pestrá. Jako bezproblémový vidí tento byznys veterináři a samotní podnikatelé hlásí výrazný růst zájmu o jejich služby. Jednodenní pobyt psa v hotelu, včetně přenocování, vyjde v průměru na 500 korun, při delším ubytování se dají získat slevy.

„Nárůst klientely od prvního roku provozu, kdy prakticky nikdo tuto službu neznal, do dnešních dní je značný. Navíc mezi lidmi používaný výraz psí školka během těch pěti let naprosto zdomácněl a stal se běžně vyhledávanou službou,“ řekla E15.cz majitelka Psí školky Happy Dog Lenka Šetková.

V listopadu 2008 u nás prakticky stála u počátku tohoto byznysu: „Byl to naprosto nový druh podnikání, tak jsme vlastně byli u samotného zrodu administrativních a úředních podmínek.“

V současnosti podnikatelka provozuje kompletní portfolio „zvířecích“ služeb. „Záleží na sezoně. V době dovolených převažuje zájem o hotel, při každodenních povinnostech lidé více využívají psí školku. Výcviky, stříhání, venčení, transport pejsků je službou doplňkovou, nikoliv zanedbatelnou,“ upřesnila Šetková.

Při plné obsazenosti má ve školce 35 pejsků. Číslo je složené z klientů školkových i hotelových, což se během dne prolíná. Stejně jako u hotelů klasických, jsou i ty psí draží i levnější. Běžne například za 1 hodinu pobytu se platí 50 korun, za celodenní pobyt 350 korun, za jedno přenocování 200 korun. Slevy se dají získat při dlouhodobých pobytech.

Volný, ale zdaleka ne jednoduchý byznys

Potřebuje podnikatel provozující psí hotel licenci od veterinářů? Nepotřebuje, ale zcela volný byznys to zdaleka není. „Jde o službu, která nepodléhá registraci u krajských veterinárních správ. Nicméně ustanovení zákonů musejí plnit i tito podnikatelé,“ vysvětlil E15.cz mluvčí Josef Duben.

V zásadě jde o tři předpisy. „Ten, kdo chová zájmová zvířata musí splnit podmínky dané jednak veterinárním zákonem, zákonem na ochranu zvířat proti týrání, popřípadě zákonem o šlechtění a plemenitbě,“ vypočítal Duben.

I když jde o volnou živnost, je třeba od živnostenského úřadu získat oprávnění pro činnost chov zvířat. Prostory, kde se psí hotel provozuje musí být také schváleny stavebním úřadem pro tento typ užívání (kolaudace).

„V této oblasti služeb veterinární správa v poslední době neřešila žádné problémy. Podnikatelé jsou většinou zkušení chovatelé se vztahem ke zvířatům. Pokud by neposkytovali odpovídající služby, neuživili by se,“ dodal Duben.

Zájemcům o služby psích hotelů mluvčí veterinářů radí nejprve se přesvědčit o úrovni a péči dotyčného zařízení a hlavně dát na reference.

Rodinný hotel s péčí zdravotnice

Růst zájmu o služby ze svých tříletých zkušeností potvrzuje i majitelka Psího hotelu Pája Jana Pokorná. Klientům zaručuje individuální přístup pod dohledem zdravotní sestry. Samozřejmostí je, že pejsci mají volný pohyb po hotelu (rodinný dům) i zahradě.

„Začátky byly krušné. Ne vše bylo rychlé, ale solidní přístup jsem zaznamenala všude. Dnes mám stálou klientelu, která se rozrůstá. V podstatě jde o celoroční záležitost, kdy samozřejmě prázdniny jsou nejvíc naplněné,“ říká podnikatelka. „V podstatě to jsou Vánoce, prázdniny a pak leden, únor s lyžováním, kdy je prakticky hotel vždy plný,“ vypočítává.

Pro klienty se snaží vytvořit rodinné podmínky. Proto ubytovává maximálně šest pejsků , ale jsou situace, kdy obsazenost kvůli zvýšenému zájmu musí zvýšit.

„Víte pejsci jsou miláčkové, s těma nejsou potíže. Někdy s páníčky. Ale jde nám všem vždy o klid a pohodu, takže domluva je samozřejmostí. Mohu říci, že pejsci se ke mně těší. Když přijedou a hrnou se mně olízat a vrtí ocáskem, je to tak, jak má být a já jsem spokojená,“ uzavírá majitelka psího hotelu.

Psí národ

Provozovatelé psích hotelů se o živnost bát nemusí. Z loňského šetření společnosti GfK vyplývá, že psa v Česku má 41 procent domácností, což odpovídá zhruba dvěma milionům zvířat. Přesná čísla neexistují.

Ne každá domácnost totiž svého čtyřnohého přítele přihlásí na úřadě. Navíc neexistují centralizovaná data. Například jenom v Praze bylo dle statistik zhruba devadesát tisíc přihlášených psů, v Brně třicet tisíc.

Z dat společnosti GfK rovněž plyne, že nejméně chovají psy lidé s příjmy do 5500 korun a nad 11 501 korun. První skupina zdůvodňuje svou nechuť ke psům tím, že nemá dostatek peněz, druhá zase tím, že chybí dostatek času.

Štěkající miliardy