Řada obchodů v centru Prahy raději neotevřela. Pod tlakem je i luxus v Pařížské | E15.cz

Řada obchodů v centru Prahy raději neotevřela. Pod tlakem je i luxus v Pařížské

Daniel Novák

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
1

Čilý ruch panující obvykle před Vánoci v historickém centru Prahy vystřídal zvláštní klid. Řada obchodů a dalších provozoven se tam kvůli chybějícím turistům rozhodla neotevřít, přestože od 3. prosince otevřít mohla. Zvláště viditelné je to v ulicích kolem Staroměstského náměstí, jako je Celetná nebo Železná.

Zavřeno mají hlavně provozovny, jejichž zákazníky byli v podstatě jen turisté. Například v Železné má hned vedle sebe zavřeno prodejce „tradičního trdelníku“ i prodejce kebabu a pizzy. Na Staroměstském náměstí zavřela krám prodejna Granát Turnov. Jen o kousek dál směrem do Celetné neotevřelo několik směnáren nebo Muzeum mučicích nástrojů. Mimo záznam někteří zástupci prodejen připouštějí, že je nyní levnější krám nechat zcela zavřený než si provozem bez tržeb zvyšovat náklady. 

„Je evidentní, že se centrum Prahy stalo místem duchů. Situace pro podnikatele zde je katastrofální, celý ekonomický řetězec byl rozbořen. Zda zavřít, či nikoliv, je ekonomické a strategické rozhodnutí každého podnikatele. My jsme v našich provozech zvolili co nejefektivnější kombinaci,“ řekl restauratér a producent Tomáš Ságl. Na Staroměstském náměstí má restaurace Kotleta a Pauseteria. 

Vedle řady zavřených obchodů v Železné ulici je jednou z mála výjimek butik značky United Colors of Benetton. I tam je však při návštěvě redaktora deníku E15 krátce před polednem jediná návštěvnice. „Sice to nevypadá, ale lidé chodí,“ poznamenala prodavačka. 

O něco lepší nálada panuje v Pařížské ulici. Tam se soustředí nejluxusnější retail v Praze. Drtivá většina obchodů v Pařížské je otevřená. 

„Návštěvnost je velká, zákazníci čekali na okamžik otevření a během posledního týdne přišli nakupovat především vánoční dárky,“ řekla Tamara Kotvalová, majitelka společnosti Carollinum provozující v Pařížské tři butiky včetně značkové prodejny luxusních hodinek Rolex.

Podobně se vyjádřila i společnost LBM, další výrazný hráč z Pařížské. „Pařížská ulice se i přes pandemii dále rozvíjí, nový butik zde otevřel vedle značky Dsquared2 i Saint Laurent a další se chystají,“ sdělila ředitelka LBM Zuzana Řezníčková. 

Při průchodu Pařížskou je však zřejmé, že ani tam množství zákazníků není takové jako dříve. „Češi chodí, ale chybí Číňané a Rusové,“ poznamenal člen ochranky v prodejně luxusní značky Dior. 

Nájmy za obchody v Pařížské jsou nejvyšší v Praze. Před propuknutím pandemie se tam za metr čtvereční retailové plochy platilo podle poradenské společnosti Cushman & Wakefield měsíčně až 235 eur. To je přes 6000 korun. Nyní se obchodníci z Pařížské snaží často vyjednat lepší nájemní podmínky.

„Dočasné poskytnutí slev stávajícím nájemcům, které se pohybovalo v první polovině roku na úrovni 30 až 50 procent, se teď vzhledem k situaci v mnoha případech prodloužilo do konce roku. Dále se pronajímatelé a nájemci dohodli na další podpoře pro část roku 2021. Výměnou za tuto úlevu se nájemci a pronajímatelé dohodli na částečném prodloužení délky nájemního vztahu,“ komentoval Jan Kotrbáček, vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, v Cushman & Wakefield. 

Dostat se na původní počty návštěvníků mají potíže i některá pražská obchodní centra. Zvláště ta závislá na provozu okolních kancelářských komplexů, kde v současnosti řada pracovníků dělá z domova. 

„Co se týká návštěvnosti, tak ta je zatím zhruba o 30 procent nižší, než jaká byla v této předvánoční době před rokem, tedy před vypuknutím pandemie,“ uvedla Denisa Gálová, ředitelka obchodního centra Arkády Pankrác v Praze 4.   

Lépe jsou na tom obchodníci, kteří jsou v obytné části metropole typu sídliště Stodůlky. „Návštěvnost centra v době platnosti opatření, kdy velká část prodejen byla nuceně mimo provoz, klesla až na polovinu,“ sdělil ředitel Obchodního centra Lužiny Ondřej Stromajer. Po rozvolnění se však podle něj poptávka vrátila na úroveň běžnou v předvánočním období.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah