Roušky vygumovaly efekt rtěnky. Rozvrátily tak nakupování kosmetiky

Nanášení make-up s rouškou

Nanášení make-up s rouškou Zdroj: Profimedia.cz

Magická síla rtěnky rázem vzala za své v okamžiku, kdy její působiště překryly roušky a respirátory.
Efektu rtěnky, tedy vzestupu drobných nákupů jen tak pro radost v době krize, si všiml Leonard Lauder, někdejší šéf kosmetického impéria Estée Lauder.
Nákup rtěnek, tradičně odolává   všem ekonomickým recesím. S výjimkou pandemie koronaviru, která nastolila roušky a respirátory.
Jak pandemie změnila e-commerce v Česku?
5 Fotogalerie
Kristýna Vlastníková

V době ekonomických krizí dávají lidé přednost nakupování drobností pro pouhé potěšení. Zvláště to platí u kosmetických produktů, speciálně rtěnek. Této zvláštnosti si v roce 2001 všiml Leonard Lauder – tehdejší šéf kosmetického impéria Estée Lauder – a pojmenoval ji „lipstick effect“ čili efekt rtěnky. Jev skvěle fungoval, dokud mu neučinila brutální přítrž pandemie koronaviru se svými rouškami a respirátory.

Prodej kosmetiky každoročně nepřetržitě roste, v roce 2008 během hospodářské krize se zájem o rtěnky zvýšil o jedenáct procent. Takový nákup totiž zákaznicím neudělá tlustou čáru přes rozpočet, ale přidá jim něco na sebevědomí.

Prodej kosmetiky klesl od roku 2000 poprvé až během nynější pandemie. Zákaz shromažďování, omezená možnost setkávat se s lidmi a nutnost nošení roušek a respirátorů na veřejnosti význačně utlumily poptávku po kosmetických výrobcích.

Mnozí lidé začali využívat práce z domova, tedy z celkově uvolněnějšího pracovního prostředí, což odstavilo rtěnky na druhou kolej. Prodej luxusních značek make-upu se podle zprávy McKinsey pro rok 2020 meziročně propadl o 55 až 75 procent.

Na druhé straně ne o všechny kosmetické produkty přestal být zájem. Novým trendem se stalo zvýrazňování očí, a proto prodej řasenek jakožto kosmetiky, kterou je vidět navzdory všem opatřením, vzrostl. Například firma Bobbi Brown hlásí meziroční nárůst o čtyřicet procent.

Rozmohl se také trend „beauty weekendu“, tedy domácích spa, ze kterých se často staly rodinné rituály. Těmto víkendům dominují přípravky péče o pleť a vlasy. Anglický řetězec drogerii John Lewis zaznamenal nárůst prodeje těchto produktů o 234 procent.

Vlna rozvolňování teď prochází celou Evropou, opět je možné setkávat se ve větších skupinách a některé země i sundávají roušky. Lidé se začínají vracet do „normálního“ života, tedy režimu bez roušek, a jejich nákupy opět směřují ke klasickým kosmetickým produktům. 

Již během prvních momentů rozvolňování informoval průzkum trhu společnosti IRI o meziročním nárůstu prodeje rtěnek v dubnu až o 80 procent. Kupující dávají přednost především pestrým a netradičním barvám, jelikož tím mohou podpořit svou jedinečnost a znovu se originálně usmát na svět.

Lockdown obecně přinesl do světa kosmetiky několik změn. Spotřebitelé se naučili objednávat kosmetické produkty online a prostřednictvím sociálních medií a objevili menší firmy, například s přírodní kosmetikou, kterým teď dávají přednost. Většinou tyto přírodní produkty ani nejsou k dostání v klasických prodejnách, a proto lidé zůstávají u e-commerce.

Nové technologie, které zákazníkům individuálně pomáhají vybrat vhodný přípravek na základě umělé inteligence, ohrožují odbyt kamenných obchodů. Přechod do online světa vede kosmetické obchody k boji o zákazníky prostřednictvím sociálních sítí.

Mezi známé lákače patří nejrůznější online semináře a hodiny líčení. Mezi nejznámější se řadí masterclass zorganizovaná řetězci John Lewis a Charlotte Tilbury, která pokořila Guinnessův rekord s deseti tisíci lidí přihlášenými na online hodinu

Jak proměnila pandemie e-commerce:

Video placeholder
Jak pandemie změnila e-commerce v Česku? • Videohub