Sázka na exkluzivitu se Hermès vyplácí

Hermes

Hermes Zdroj: E15

I když nebereme v úvahu hojně rozšířené napodobeniny, přítomnost kabelek Louis Vuitton, Prada či Gucci v ulicích v posledních letech zhoustla. Pravou „birkinku“, nejvýdělečnější značku výrobce luxusu Hermès International, člověk jen tak nepotká. To je podle analytiků důvod, proč se Hermès daří plynule zvyšovat zisky.

Luxusní průmysl loni jako celek musel zabojovat, aby vůbec udržel předešlé tržby. Hermès International, který loňské výsledky zveřejní dnes, podle odhadů trhu sesbíraných Bloombergem loni zvýšil prodeje o 15 procent na 3,42 miliardy eur. V posledním čtvrtletí se dosažený růst odhaduje na 13 procent, což by znamenalo, že Hermes překonal konkurenci ostatních značek, třeba vlastníka značky Louis Vuitton (i když to úplná konkurence není, neboť LVHM vlastní v Hermes International podíl 22,3 procenta, zbytek mají dědicové Hermès).

Hermès International si drží status takzvaného absolutního luxusu. Dosahuje jej právě tím, že se brání zlidovění své produkce – i za cenu omezeného růstu. Například na zmíněnou kabelku Birkin, za niž zákazník zaplatí deset tisíc dolarů, drží čekací listinu s dobou nejméně rok. Poptávka po těchto kabelkách sice stále roste, firma ale dovoluje zvýšit výrobní kapacitu sekce koženého zboží jen o deset procent ročně. Výroba koženého zboží se na celkových tržbách Hermes podílí zhruba polovinou.

Hermès se omezením výroby snaží udržet si image exkluzivity, která se mu vyplácí. Být příliš dosažitelný by totiž mohlo vést k banalizaci značky. „Je to poměrně dobrá strategie. Tím, jak drží produkci nízko, udržují touhu a mohou si diktovat cenu,“ řekl Bloombergu analytik CA Cheuvreux Thomas Mesmin.

Dobré vyhlídky Hermès jsou v kontrastu s konkurencí, například Burberry, Mulberry, Mercedes-Benz (Daimler) vydaly profit-warning, Gucci, LVHM či Tiffany čekají ochlazení růstu tržeb. Paradoxně i přestože Hermès produkci cíleně nezvyšuje a ostatní se o to snaží. Výzkumná agentura Euromonitor uvedla, že čekací listina na „birkinky“ Hermès pomáhá i v Číně. Naproti tomu například nejpopulárnější „vuittonka“ Speedy, nejprodávanější kabelka mezi bohatšími Číňankami, ztrácí punc luxusu kvůli přílišné masovosti.

Hermès

Kočár nad vlnami