Sázkaři se přesunuli na internet. Čím dál víc sázek se uzavírá v mobilech

Sázková kancelář Fortuna

Sázková kancelář Fortuna Zdroj: Rasch Jan/Euro

Celkem klienti v kurzových sázkách prosázeli přes 57 miliard korun, z toho přes internet více než 50 miliard. (ilustrační foto)
Z poboček sázkových kanceláří ser stávají hlavně servisní místa.
Čím dál víc sázek se uzavírá prostřednictvím mobilů.
4
Fotogalerie

Podíl kurzových sázek, které byly uzavřeny prostřednictvím internetu, loni v Česku mírně vzrostl na zhruba 88 procent. Celkem klienti v kurzových sázkách prosázeli přes 57 miliard korun, z toho přes internet více než 50 miliard. Vyplývá to z údajů ministerstva financí. Internetové sázení je v ČR povoleno od roku 2009, kdy jeho podíl na celkovém trhu kurzových sázek činil necelé dvě pětiny.

Celkově Češi v loňském roce prosázeli rekordních 196,4 miliardy Kč, meziročně o 29 procent více. Nejvíce peněz vložili do interaktivních videoloterních terminálů. Kurzové sázení bylo na druhém místě. Jeho objem vzrostl meziročně téměř o třetinu a v porovnání s rokem 2009 je to zhruba čtyřikrát více.

Velký podíl na internetových sázkách tvoří live sázky, které lze uzavírat opakovaně v průběhu zápasu. "Live sázky byly o něco málo populárnější než v roce 2015. Jejich obliba bude podle našich odhadů i nadále narůstat. V tomto druhu sázek jsou stále nejoblíbenější tenis a basketbal," sdělila mluvčí společnosti Chance Markéta Světlíková.

Tipsport podle mluvčího Václava Sochora přijímá online 19 sázek z 20, podíl live sázek neustále roste. "Ale tento údaj už přestáváme sledovat, protože dělení sázek na ty, které jsou uzavřeny před zápasem a v jeho průběhu, považujeme za překonanou věc. Kurzové sázení v současnosti zažívá kompletní stírání rozdílů mezi těmito dvěma druhy sázkových příležitostí," doplnil Sochor.

Mluvčí Fortuny Petr Šrain uvedl, že v poslední době výrazně roste podíl sázek, které jsou uzavřeny v mobilním telefonu. Naprosto zásadní jsou podle něj mobilní aplikace. "Je pouze otázkou času, kdy mobily trh kurzového sázení zcela ovládnou," dodal Šrain.

Přestože podíl sázek uzavřených v kamenných pobočkách stále klesá, sázkové firmy jejich počet nijak výrazně nesnižují. "U nás dokonce mírně roste. Jejich počet nebudeme redukovat, naopak s naší sítí pružně pracujeme a posouváme ji do roviny servisních míst. Naprosto nezastupitelná je jejich úloha v procesu registrace při ověřování klientů a jejich plnoletosti. 

Operátoři, kteří pobočkami nedisponují, musí hledat složité alternativy, nebo dokonce legislativu obcházejí," uvedl dále Šrain. Podle novely zákona o praní špinavých peněz se od začátku roku musí klienti pro internetové sázení povinně fyzicky zaregistrovat. Zahraniční společnosti, které v Česku pobočky nemají, tak mohou učinit na kontaktních místech Czech Point, tedy například na poště.

Podle Sochora se doba přijímání sázek na pobočkách sice nevrátí, ale pobočky a jejich zaměstnanci budou hrát stále důležitější roli. "Naši zaměstnanci tak budou do budoucna plnit roli jakýchsi ambasadorů v regionech. Budou registrovat nové hráče, vyřizovat osobní komunikaci s nimi, fungovat jako výkladní skříň firmy," dodal Sochor.

Kurzové sázky v Česku zavedla jako první v roce 1990 Fortuna, brzy se přidal Tipsport. Ministerstvo financí eviduje údaje ze sázkového trhu od roku 1999. Tehdy sázkaři prosázeli asi čtyři miliardy korun, proti loňskému roku jen sedm procent. Náběry v kamenných pobočkách dosáhly vrcholu v roce 2006, a to přibližně 12 miliard korun. Od té doby mají sestupnou tendenci.