Síť Expert ČR chystá expanzi, chce konkurovat i e-shopům

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: E15

Pokud se nepočítá nový slovenský hráč, tak na tuzemském trhu s elektrem už ze zahraničních řetězců zůstal jediný zástupce. Z Německa pocházející síť Expert ČR si však věří a flintu do žita nehází. Jen letos přidá k loňským tržbám kolem 1,4 miliardy korun dalších deset procent.

Plánuje rovněž další růst počtu poboček. „Konečné číslo může být v budoucnu kolem šedesáti až sedmdesáti,“ řekl deníku E15 šéf sítě Peter Weiss. Bezhlavě se ale firma do expanze pouštět nechce. „Nic nás netlačí. Otevírat nové prodejny budeme jen tam, kde bude dobrá příležitost,“ dodal manažer.

Aktuálně společnost provozuje kolem pěti desítek prodejen, a to hlavně ve středních a menších městech. Obchodní model Expertu ČR podle Weisse s přítomností na drahých obchodních třídách velkých měst nebo v nákladově náročných obchodních centrech nepočítá.

Trh oživil

Plány na další růst pozitivně ovlivnila situace na trhu. „Celý trh se oživil,“ uvedl Weiss. Prodejcům podle něj mimo jiné pomohlo rozhodnutí mobilních operátorů dále nedotovat telefony. Tradičně roste prodej počítačů, tabletů a dalších podobných zařízení. Naopak dlouhodobě slabší je odbyt televizorů nebo fotoaparátů.

O tom, že podmínky na trhu jsou ale navzdory zlepšení stále tvrdé, vypovídá ziskovost firmy. Provozní výsledek nepřekročil minulý rok milion, v čistém dokonce ani sto tisíc korun. Na rozdíl od některých velkých konkurentů je ale Expert ČR stále v plusu. Podíl řetězce na českém trhu se podle posledních dostupných údajů pohybuje kolem sedmi procent.

Českem hýbou změny

Síť Expert je součástí stejnojmenné mezinárodní nákupní aliance, do které patří rovněž bavorská rodinná firma K+B, většinový vlastník tuzemského Expertu. Kromě mateřské firmy ale mají v síti malé podíly také tuzemští podnikatelé, kteří na svůj účet provozují část prodejen. V tom se model expertu liší od franšíz, kde jednotliví franšízanti majetkovou účast na samotné síti nemají a držiteli hlavní licence jen odvádějí poplatky.

Letošní rok se nesl pro trh s elektrem ve znamení přeskupování sil. Řetězec ElectroWorld koupila od britské skupiny Dixons slovenská společnost Nay. Síť Datart pro změnu po dlouhém vyjednávání opustila britsko-francouzská firma Darty a řetězec se vrátil pod plnou kontrolu jeho českých manažerů. Pětinový podíl v Datartu ale překvapivě získala také domácí skupina HP Tronic, která se angažuje v konkurenční síti Euronics.

Peter Weiss: Velkoprodejnám s elektrem odzvonilo

Peter Weiss, šéf tuzemské sítě Expert ČRPeter Weiss, šéf tuzemské sítě Expert ČR | archiv E15 Jestliže prodejci potravin nemají na růžích ustláno, o tradičních obchodnících s elektrem to platí dvojnásob. Ti kromě nelítostné konkureční řeže mezi sebou navzájem válčí také s dravými e-shopy. Šéf tuzemské sítě Expert ČR mimo jiné vysvětluje, proč až na výjimky velcí zahraniční hráči v Česku neuspěli.

E15: V jaké kondici je český trh s elektrem?

Trh v České republice je už z hlediska konkurence hodně plný. Možná dokonce více než v Německu a jiných státech. Konsolidace, která v jiných zemích proběhla již před deseti lety, tu sice už také začala. Přesto je na trhu stále ještě moc hráčů. A tlak na marže je extrémně vysoký.

E15: Máte recept, jak marže vylepšit?

S maržemi toho příliš neuděláme. Ve chvíli, kdy prodáváte stejné produkty jako konkurence, a lidé se o cenách rychle informují na internetu, tak je marže daná. Všichni velcí hráči na trhu tak mají ceny v podstatě stejné. Musíme proto prodávat více, být efektivnější, snižovat náklady. A v situaci, kdy zavírají hlavně menší obchody, zůstane větší díl pro velké prodejce.

E15: Jak v této situaci můžete konkurovat e-shopům?

Internetové hráče již nevnímáme jako někoho odlišného od nás. Největší e-shopy otevírají výdejní místa nebo přímo prodejny, kamenní prodejci naopak posilují internet. Dochází k silnému prorůstání modelů z obou stran.

E15: Pokud odhlédneme od slovenského konkurenta, tak jste v České republice zůstali jako poslední zahraniční obchod s elektronikou. Proč se tu zahraničním prodejcům nedaří?

Podstatné pro úspěch je nekopírovat zahraniční prodejní systémy. Každá země má však své zvláštní podmínky, a ti, kteří chtěli prodávat stejným způsobem jako například v Německu, odešli první. Jde o naroubování silných stránek mezinárodního obchodního modelu na lokální situaci. Druhá vlna těch, kteří odešli, jednoduše včas nezjistila, že v České republice není dostatečná kupní síla. My jsme také dostávali nabídky na vybudování prodejen o několika tisících metrech čtverečních. Když jsme si ale spočítali náklady a srovnali je s kupní silou, tak to jednoduše nevycházelo.

E15: Síť Expert se zatím na tuzemském trhu spíše vyhýbala velkým městům. Budete na na tom něco měnit?

Ve velkých městech stále příliš prostoru pro náš byznys nevidíme. Prodejny o třech tisících metrech čtverečních totiž stále vnímáme jako nekonstruktivní. Tím spíše v éře rostoucího internetového prodeje.