Škodovky vládnou rostoucímu trhu, podíl elektromobilů zůstává nicotný

Obchod s novými osobními automobily v Česku rychle ožívá.

Obchod s novými osobními automobily v Česku rychle ožívá. Zdroj: Autorevue.cz

Obchod s novými osobními automobily v Česku rychle ožívá. Za první tři měsíce letošního roku bylo na tuzemských úřadech zaregistrováno přes 56 tisíc vozů, meziročně o téměř devatenáct procent více. V březnu nárůst dosáhl dokonce 33 procent a překonal tak tempo z posledního pandemií nepoznamenaného roku 2019, informoval Svaz dovozců automobilů. Trh by se tak letos měl po loňském propadu vrátit k růstovému trendu.

Drtivou většinu nových aut kupují firmy. V prvním čtvrtletí na ně připadal téměř 75procentní podíl, zbytek tvořili privátní kupci. Třetinu trhu ovládly škodovky s téměř dvaceti tisíci registrovanými vozy, následovaly značky Hyundai (4957), Toyota (4632), Volkswagen (4353), Kia (2604), Mercedes-Benz (2418) a Dacia (2367).

Šestici nejprodávanějších modelů tvořily škodovky s tradiční octavií na špici a v desítce nejpoptávanějších vozů se umístily i modely značky Hyundai i30 a Tucson, zabodovala také Dacia Duster. Téměř polovinu nově registrovaných aut tvořila SUV.

Výrazně přibylo vozů s alternativním pohonem, lidé si jich zaregistrovali přes dvanáct tisíc oproti loňským necelým devíti tisícům. Zatímco podíl čistě elektrických vozů dosáhl pouhých 2,4 procenta, podíl hybridů vzrostl na patnáct procent. Naopak odbyt „benziňáků a nafťáků“ stagnuje či mírně klesá.

„Letos budou dobíhat prodeje z roku 2022 kvůli dlouhým dodacím lhůtám. To bude pozitivně ovlivňovat prodeje zejména v prvních měsících roku. Očekáváme, že registrace osobních automobilů letos mírně překročí loňskou úroveň a dosáhnou 190 až 220 tisíc (loni bylo v Česku registrováno 190 tisíc nových osobních vozů – pozn. red.),“ uvádí v analýze poradenská společnost PwC. Výhled na letošní rok zvýšila vzhledem k pozitivnímu trendu z prvních tří letošních měsíců.

Video placeholde
Škoda auto chce prodávat už jen elektromobily! Jaké změny se chystají? • Videohub

Český trh tak zažívá příjemné oživení po loňském poklesu o sedm procent z 207 tisíc na 192 tisíc registrovaných aut. Příčinou byl jak nedostatek vozů, tak oslabená poptávka. „V prvních třech měsících roku 2023 ale došlo k nárůstu prodejů téměř k úrovni předcovidového roku 2019,“ uvádí analýza PwC.

Důkazem zlepšující se nálady mezi manažery firem je i mírný růst indexu důvěry podnikatelů. Oproti loňsku jsou optimističtější i privátní spotřebitelé. Vzhledem k ekonomickým důsledkům války na Ukrajině ale nelze čekat zásadní zlepšení v příštích měsících.

„Předpokládáme, že nejbližší měsíce roku 2023 budou ve znamení poklesu investic ze strany firem i spotřeby domácností. Důvodem bude zejména ekonomický vývoj – zpomalení ekonomiky, očekávaná recese či vysoká inflace,“ uvádějí analytici PwC Daniel Janeček a Pavel Štefek.

Přestože se český trh po loňském propadu vrátí k růstové trajektorii, automobilky i jejich dodavatelé mají stále mnoho důvodů k obavám. Tempo letos získávaných zakázek na nové automobily polevuje napříč trhem, jak pro E15 popsali ředitelé českých zastoupení značek Škoda Auto a skupiny Renault Jiří Maláček a Zdeněk Grunt. Varovným signálem je i klesající objem nových průmyslových zakázek. Od loňského podzimu začal klesat a indikovat negativní sentiment i pro nejbližší období.

Útlum pociťují také dodavatelé. Například Brano muselo částečně přejít na čtyřdenní pracovní režim kvůli poklesu počtu zakázek na dveřní systémy. Omezení, které zasáhne stovky zaměstnanců v Česku, potrvá celý duben. „Pevně věříme, že je to jen krátkodobý, byť v tomto období nezvyklý výkyv,“ vysvětlil Václav Juříček, jediný člen představenstva společnosti. Zatímco loni v dubnu vygenerovala zasažená divize 300 milionů korun tržeb, letos v dubnu má být obrat o čtyřicet procent nižší. Podobným výzvám s výpadky zakázek či dodávek dílů čelí prakticky celá síť českých dodavatelů.