Brano doplácí na krizi západních automobilek v Číně. Přechází na čtyřdenní pracovní režim

Výrobní závod Brano Group, přední český výrobce automobilových komponentů, zvedacích zařízení a zavíračů dveří, plynových a elektrických kotlů

Výrobní závod Brano Group, přední český výrobce automobilových komponentů, zvedacích zařízení a zavíračů dveří, plynových a elektrických kotlů Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Výrobní závod Brano Group, přední český výrobce automobilových komponentů, zvedacích zařízení a zavíračů dveří, plynových a elektrických kotlů
Výrobní závod Brano Group, přední český výrobce automobilových komponentů, zvedacích zařízení a zavíračů dveří, plynových a elektrických kotlů
Výrobní závod Brano Group, přední český výrobce automobilových komponentů, zvedacích zařízení a zavíračů dveří, plynových a elektrických kotlů
Výrobní závod Brano Group, přední český výrobce automobilových komponentů, zvedacích zařízení a zavíračů dveří, plynových a elektrických kotlů
Výrobní závod Brano Group, přední český výrobce automobilových komponentů, zvedacích zařízení a zavíračů dveří, plynových a elektrických kotlů
17
Fotogalerie

Vzestup čínských automobilek na úkor západních na největším automobilovém trhu světa doléhá i na tuzemské závody jednoho z největších českých výrobců autodílů Brano. Značky, jako jsou Volkswagen, Audi, Volvo nebo General Motors, čelí nedostatečnému odbytu na čínském trhu, takže snižují množství poptávaných součástek. V případě jejich dodavatele Brana je propad natolik významný, že od posledního březnového týdne až do konce dubna budou muset stovky zaměstnanců přejít na čtyřdenní pracovní režim. Jeden den v týdnu zůstanou doma kvůli překážce na straně zaměstnavatele.

V rozhovoru pro deník E15, který vyjde v příštích dnech, to uvedl Václav Juříček, syn zakladatele firmy Pavla Juříčka, po kterém přebírá vedení tradičního podniku s miliardovými obraty.

„Momentálně se omezení týká největší výrobní divize SBU DS produkující dveřní systémy. Počítáme s omezením po celý duben. Pevně věříme, že jde pouze o krátkodobý, byť v tomto období nezvyklý výkyv,“ vysvětlil Juříček mladší, jediný člen představenstva společnosti. Zatímco loni v dubnu vygenerovala dotčená divize 300 milionů korun tržeb, v dubnu má být obrat o čtyřicet procent nižší.

Ochlazování trhu je přitom evidentní nejen v autoprůmyslu. „Vidíme podobný vývoj i u divize SBU SL – ve slévárně – která je zaměřena více na stavební průmysl a strojírenství. Bedlivě sledujeme a vyhodnocujeme plán výroby na následující týdny,“ dodal Juříček s tím, že rozhodnutí o omezení pracovního režimu v této divizi zatím nepadlo. Již dříve Brano snížilo množství agenturních zaměstnanců ze stovek na desítky. Ukončilo také činnost v Rakovníku a jedná o prodeji areálu.

Turbulence na trzích, a hlavně v autoprůmyslu se promítly i do loňského hospodaření firmy. Hlavní entita Brano, a. s., utržila podle předběžných výsledků 4,7 miliardy. „Konzervativní odhad přitom počítal, že budeme směřovat opět k šesti miliardám z předcovidového roku 2019,“ dodal Juříček. Hrubý zisk by měl převyšovat čtvrt miliardy. Celá skupina Brano, kam patří dceřiné firmy v Česku a byznys v Číně či v Rusku, měla za loňský rok utržit šest miliard a dosáhnout hrubého zisku EBITDA 580 milionů.

S vynuceným omezováním výroby se od pandemie až dosud potýká velké množství firem v automobilovém průmyslu. Kvůli nedostatku čipů zastavil výrobu na celý únor kolínský závod japonské Toyoty, který jinak vyrábí tisíce nových vozů denně. Odstávka dolehla na stovky dodavatelských firem, část z nich musela úplně zastavit výrobu, část poslala zaměstnance domů se sníženou mzdou. Finanční ztráty se tehdy odhadovaly na stamiliony korun.

Dlouhé odstávky či omezení výroby musela v minulém období zavádět i mladoboleslavská Škoda Auto, která v nejhorších fázích „parkovala“ na odstavných plochách téměř padesát tisíc nedokončených vozů.

„Z našeho lednového průzkumu mezi 136 podniky vyplývá, že jako největší bariéry v letošním roce vidí firmy vysoké ceny energie i v porovnání s globální konkurencí, celkově vysokou míru inflace či ochlazování domácí a zahraniční poptávky,“ připomněl viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar. Z téhož průzkumu vyšlo, že více než polovina firem letos očekává propad zisku nebo ztrátu. Propouštění předpokládá každá desátá.

Výroba v Branu, jak ji zachycují objektivy E15: