Slabá koruna napomáhá vývozu ojetin, vzroste skoro o polovinu

Autobazar, iulustrační foto

Autobazar, iulustrační foto Zdroj: Martin Siebert, Euro

Kvůli uměle oslabené české koruně se letos zvýší export ojetých aut z Česka o 45 procent na 91 tisíc vozů. Loni byl růst 25procentní. Vyváží se přitom kvalitní mladší ojetiny do pěti let stáří do evropských zemí. Dovoz ojetých aut do Česka letos roste zhruba o čtvrtinu a téměř polovinu naopak tvoří dosluhující vozy starší deseti let.

Uvedli to dnes zástupci společnosti Cebia na tiskové konferenci. Podle ředitele Cebie Martina Pajera má rostoucí vývoz ojetin za následek, že jich je na českém trhu nedostatek a roste poptávka po dovozu použitých aut z jiných zemí.

„Znamená to, že čeští motoristé mají letos překvapivě větší zájem o dovážené ojetiny, a to i přes značná rizika s nimi spojená a přes jejich zdražení. Lidé si neuvědomují rizika spojená s ojetými vozy. Například to, že by mohl mít dovezený vůz stočený tachometr, je o 50 procent vyšší než u tuzemských ojetin,“ uvedl Pajer.

Kvůli přílivu starších aut z druhé ruky a naopak vývozu těch mladších tak pokračuje stárnutí českého vozového parku, což má vliv na ekologii i bezpečnost silničního provozu. Průměrné stáří osobních aut v registru vozidel je téměř 15 let.

Příplatek za stočený tachometr

Cebia provedla před nedávnem analýzu vybraného vzorku dovážených vozů a zjistila, že přes 60 procent z nich mělo při prodeji v ČR přetočený tachometr. V průměru měly dovážené vozy stočený tachometr o 82 tisíc kilometrů, rekordně o 192 tisíc.

Vozidlo s takto stočeným tachometrem je pak zhruba o 50 až sto tisíc korun dražší. Nejčastěji se tato úprava týká vozů nejprodávanějších značek Škoda, Ford a Volkswagen a vozy luxusních značek BMW, Audi a Mercedes.

Nejde však jen o stáčení, ale také třeba o riziko neznámého původu a předělání identifikátorů vozidla. Tímto způsobem jsou v tuzemsku často legalizována vozidla odcizená v zahraničí. Podle Cebie je nějak závadných asi 17 procent dovážených aut.

V Česku se letos podle odhadu Cebie prodá téměř 700 tisíc ojetých vozů

Vlivem oslabení koruny intervencemi ČNB o zhruba dvě Kč nad 27 korun za euro i zvýšení poptávky jsou dovážené ojetiny dražší. Při srovnání 800 ojetých vozidel nabízených na zahraničním portálu Mobile.de a českém portálu Sauto.cz je průměrná cena srovnatelných vozů o 44 tisíc korun vyšší v zahraničí.

„Z dovozů ojetin prokazatelně profitují zejména zahraniční prodávající a tuzemští prostředníci, kteří vozy nezákonně a podvodně vylepšují. Podle údajů serveru mobile.de se rychlost prodejů ojetin v Německu meziročně v srpnu zvýšila o 11,3 procenta a ceny vzrostly průměrně o pět procent proti předchozímu roku. Kupující tak jasně doplácí na přetrvávající vlnu zájmu o ojetiny v západní Evropě, která má kvalitních aut akutní nedostatek. Z tohoto důvodu, navíc za nevýhodného kurzu koruny k euru, se poctivý dovoz přestárlých vozů do ČR nemůže vyplatit,“ podotkla generální ředitelka autobazarů AAA Auto Karolína Topolová.

V Česku se letos podle odhadu Cebie prodá téměř 700 tisíc ojetých vozů, z toho 150 tisíc v rámci individuálních dovozů ze zahraničí. Prodej nových aut bez reexportů se má letos zvýšit o 22 procent na 206 tisíc aut.