Uvedli to dnes zástupci společnosti Cebia na tiskové konferenci. Podle ředitele Cebie Martina Pajera má rostoucí vývoz ojetin za následek, že jich je na českém trhu nedostatek a roste poptávka po dovozu použitých aut z jiných zemí.
„Znamená to, že čeští motoristé mají letos překvapivě větší zájem o dovážené ojetiny, a to i přes značná rizika s nimi spojená a přes jejich zdražení. Lidé si neuvědomují rizika spojená s ojetými vozy. Například to, že by mohl mít dovezený vůz stočený tachometr, je o 50 procent vyšší než u tuzemských ojetin,“ uvedl Pajer.
Kvůli přílivu starších aut z druhé ruky a naopak vývozu těch mladších tak pokračuje stárnutí českého vozového parku, což má vliv na ekologii i bezpečnost silničního provozu. Průměrné stáří osobních aut v registru vozidel je téměř 15 let.
Příplatek za stočený tachometr
Cebia provedla před nedávnem analýzu vybraného vzorku dovážených vozů a zjistila, že přes 60 procent z nich mělo při prodeji v ČR přetočený tachometr. V průměru měly dovážené vozy stočený tachometr o 82 tisíc kilometrů, rekordně o 192 tisíc.
Vozidlo s takto stočeným tachometrem je pak zhruba o 50 až sto tisíc korun dražší. Nejčastěji se tato úprava týká vozů nejprodávanějších značek Škoda, Ford a Volkswagen a vozy luxusních značek BMW, Audi a Mercedes.
Nejde však jen o stáčení, ale také třeba o riziko neznámého původu a předělání identifikátorů vozidla. Tímto způsobem jsou v tuzemsku často legalizována vozidla odcizená v zahraničí. Podle Cebie je nějak závadných asi 17 procent dovážených aut.
V Česku se letos podle odhadu Cebie prodá téměř 700 tisíc ojetých vozů
Vlivem oslabení koruny intervencemi ČNB o zhruba dvě Kč nad 27 korun za euro i zvýšení poptávky jsou dovážené ojetiny dražší. Při srovnání 800 ojetých vozidel nabízených na zahraničním portálu Mobile.de a českém portálu Sauto.cz je průměrná cena srovnatelných vozů o 44 tisíc korun vyšší v zahraničí.
„Z dovozů ojetin prokazatelně profitují zejména zahraniční prodávající a tuzemští prostředníci, kteří vozy nezákonně a podvodně vylepšují. Podle údajů serveru mobile.de se rychlost prodejů ojetin v Německu meziročně v srpnu zvýšila o 11,3 procenta a ceny vzrostly průměrně o pět procent proti předchozímu roku. Kupující tak jasně doplácí na přetrvávající vlnu zájmu o ojetiny v západní Evropě, která má kvalitních aut akutní nedostatek. Z tohoto důvodu, navíc za nevýhodného kurzu koruny k euru, se poctivý dovoz přestárlých vozů do ČR nemůže vyplatit,“ podotkla generální ředitelka autobazarů AAA Auto Karolína Topolová.
V Česku se letos podle odhadu Cebie prodá téměř 700 tisíc ojetých vozů, z toho 150 tisíc v rámci individuálních dovozů ze zahraničí. Prodej nových aut bez reexportů se má letos zvýšit o 22 procent na 206 tisíc aut.