Svaz autorů rozdělil umělcům 500 milionů, výběr za koncerty klesl o desetinu

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: ctk

Zatímco ještě předloni inkasovala OSA nejtučnější balík peněz z koncertů a jiného veřejného provozování hudby, v roce 2015 vévodily příjmům televizní a rozhlasové vysílání a přenosy přes on-line média.

Ochranný svaz autorský loni vybral na poplatcích za užití autorských práv zejména k hudebním dílům nejvyšší částku v historii této organizace – 915 milionů korun. To je o necelá dvě procenta více než o rok dříve. Mezi české autory a nakladatele zastupované svazem pak rozdělil půl miliardy, což je podle svazu rovněž historicky nejvyšší částka. Zhruba tři pětiny z ní putovaly k autorům, zbývající část k nakladatelům.

„V roce 2015 svaz překonal laťku historicky nejúspěšnějšího roku 2014 a dosáhl nejlepšího hospodářského výsledku za 96 let své existence. Výsledek je o to cennější, že rekordního inkasa dosáhl při současném snižování nákladů, což umocnilo pokles průměrné režie,“ uvedl předseda dozorčí rady svazu a bluesový hudebník a skladatel Luboš Andršt. Ještě předloni tvořily největší část příjmů poplatky za veřejné provozování hudby včetně koncertů či hudba pouštěná na veřejných místech z rádií a televizorů.

kolik vybrala osakolik vybrala osa | e15

Loni se ale jejich výběr propadl o desetinu na 334 milionů korun. Nejpřínosnější kategorií se tak stalo televizní a rozhlasové vysílání a přenosy přes on-line média, u nichž příjmy stouply o dvanáct procent na 375 milionů. Také loni pokračoval pokles výběru poplatků za prodané hudební nosiče, jejichž odbyt začal s nástupem digitálního prodeje hudby prudce klesat.

Svaz loni vybral pouhých sedmnáct milionů korun, vůbec nejméně za dobu svého trvání. To představuje necelou sedminu toho, co se na poplatcích vybralo v roce 1998, kdy tržby z hudebních nosičů kulminovaly. Ochranný svaz autorský byl v minulosti terčem kritiky nejen za agresivní výběr poplatků, ale i za přílišnou rozbujelost jeho aparátu.

Svaz se tak v posledních letech snaží snižovat náklady. Ještě v roce 2010 zaměstnával téměř 220 lidí, loni jich bylo 155. Sám provoz svazu stál 135 milionů, nejméně za posledních sedm let. Na snižování počtu zaměstnanců, a tedy i nákladů se podle svazu pozitivně projevily zejména investice do informačních technologií.
K poslednímu dni loňského roku svaz zastupoval přes 8800 majitelů práv k hudebním dílům, přímo členy svazu je necelých šest set z nich.