Švýcarští hodináři hlásí nejhorší čtvrtletí za posledních sedm let

TAG Heuer Carrera

TAG Heuer Carrera Zdroj: CC BY-NC-ND 2.0: kagen33 via Flickr

Švýcarští výrobci hodinek se potýkají se slabou poptávkou. Export hodinek zaznamenal největší čtvrtletní pokles od roku 2009. Jak uvedl švýcarský celní úřad, zásilky klesly o 8,9 procenta.

Vývoz jen za březen klesl o 16 procent na konečnou sumu 1,5 miliardy franků (zhruba 1,5 miliardy dolarů), což je nejnižší výsledek za daný měsíc za posledních pět let, uvedla Federace švýcarského hodinářského průmyslu. Největší pád zaznamenaly trhy v Hongkongu (o 38 procent), Spojených státech (33 procent) a Číně (14 procent), jak píše Bloomberg.

„Nejvíce překvapivý je fakt, že všechny nejdůležitější trhy jsou v červených číslech,“ podotkla Zuzanna Puszová, analytička Berenberg v Londýně. „Znepokojivé je pak zjištění, že neexistuje žádný jiný trh, který by alespoň částečně vynahradil to, o co švýcarské firmy přicházejí v Asii,“ dodala.

Aktuální údaje ostře kontrastují s prohlášením generálního ředitele Swatch Group AG Nicka Hayeka. Ten začátkem dubna v deníku Le Temps prohlásil, že průmysl je zdravý. Podle jeho slov způsobuje největší škody nevýhodný kurz švýcarského franku.

Ostrá konkurence nutí k výrobě chytrých hodinek

„Hodinky v cenovém segmentu 200 až 500 franků vždy čelily silné konkurenci, třeba od módních značek,“ řekl agentuře Bloomberg analytik Zürcher Kantonalbank Patrik Schwendimann. Tyto hodinky podle něj utrpěly ještě další ránu kvůli vzestupu chytrých hodinek.

Technologické firmy svým vstupem na trh donutily tradiční švýcarské výrobce reagovat vlastními chytrými hodinkami. Své smartwatch už nyní plánují například firmy Movado Group, Frederique Constant nebo Mondaine. Zájem o oblast smartwatch už dříve oznámil i renomovaný výrobce TAG Heuer, který na jaře 2015 ohlásil spolupráci s Googlem a Intelem.