Tomáš Balík: Datart chystá v Ostravě své páté kuchyňské studio

Datart letos zaznamenal druhý fiskální rok v řadě (od května do dubna), co vykázal zisk. Podle vedení firmy se na růstu podílel velmi silně prodej přes web. „Lidé mají obecně chuť nakupovat, pozitivní pro nás je, že jsou své nákupy ochotní realizovat u nás,“ komentuje výsledky Tomáš Balík.
Kolik lidí v Česku Datart zaměstnává?
Asi tisíc lidí. Záleží na sezoně, ale snažíme se mít co největší počet vlastních pracovníků, abychom udrželi know-how a tím i výkon firmy.
Letos jste se pustili do přestavby několika svých významných poboček. Proč?
To je to první a nejdůležitější, co z nás vždy zákazník vidí. Začali jsme s přestavbou prodejen na Chodově, v Hostivaři, chystáme velkou rekonstrukci ostravské pobočky a budeme postupně pokračovat i v dalších prodejnách. Tam by mělo vzniknout také naše páté kuchyňské studio.
Kolik ročně investujete do přestaveb prodejen?
Hovoříme o desítkách milionů korun. Záleží samozřejmě na velikosti přestavby. Pobočka na Chodově se předělávala půl roku, Ostravskou prodejnu to čeká nyní od května také na půl roku.
Chystáte již páté kuchyňské studio, koncept tedy funguje?
Všichni si klepali na hlavu, když jsem přišel s nápadem, že bychom se do tohoto měli pustit. Ale nyní vidíme, že zákazníci takto opravdu uvažují, chtějí to vše pořídit pokud možno na jednom místě. Navíc, dnes zákazník jednoznačně preferuje kuchyně s vestavěnými spotřebiči, nechtějí, aby jim ta zařízení jen tak někde stála. Nabízíme proto služby velmi zkušených designérů, kteří s nimi napřed řeší životní styl a pak teprve samotný vzhled a rozložení kuchyně.
Všichni si klepali na hlavu, když jsem přišel s nápadem, že bychom se měli pustit do nabídky stavby kuchyní
Kolik kuchyní v průběhu vašeho fiskálního roku uděláte?
Lze hovořit o desítkách projektů. Překvapilo mě, jak na to zákazníci reagovali. Nebavíme se totiž o nějakých obyčejných prefabrikátech, ale o kvalitní produkci. Hlavní je ale ten servis od A do Z: design, návrh, doporučení spotřebičů… Celý proces zabere někdy i skoro tři měsíce od první návštěvy.
Spolupracujete v těch kuchyních s nějakým českým dodavatelem?
Snažili jsme se nějakého najít, oslovit, ale našim nárokům na kvalitu nevyhověl žádný. A tím neříkám, že čeští dodavatelé jsou nějak „méně kvalitní“, to ne. Ale my jsme byli opravdu hodně nároční.
Jak moc je vidět vliv e-commerce na obratu firmy? Mění se opravdu role prodejen ve „výstavky“ a „místa k vyzvednutí objednávky“?
Ta dřívější panika manažerů prodejen se nevyplnila. Naopak si myslím, že zákazník ten kontakt s někým živým vyžaduje, chce se poradit o tom, co si na webu vybral. Pro někoho to může být jakýsi proces utvrzení ve správném výběru.
Nestává se tak ale z poboček spíše poradenský showroom?
Pořád jsme prodejní organizace, ale nebráním se tomu přesunu, časem asi někdy stejně nastane. Proč ne, že? Všimněte si ale, proč dříve výjimečně on-line prodejci postupně začínají zakládat pobočky? Potřebují ten kontakt se zákazníkem. Nad ten prostě není.
Jak se u vás projevuje trend mobility a návštěvy webů z mobilů a tabletů?
Kdo nemá mobilní verzi webu, je v podstatě mrtvým hráčem. Vezměte si, že z telefonu ovládáte pračku, ledničku, reproduktory, televizory. Proč byste z mobilu neměl mít možnost nakupovat? Koncept chytré domácnosti začíná nabývat reálných obrysů. Dnes už můžete v mobilu zvolit, že se chcete koukat na TV a váš byt potemní světla, zatáhne žaluzie, ztlumí hlasitost vyzvánění…
A dokážou si zákazníci představit tyhle všechny možnosti? Není to třeba další námět pro budování určité zóny na prodejnách?
My to zkoušíme, ale je hrozně náročné takové vychytávky odprezentovat. Zákazníci tomu stále ještě ne zcela rozumí. Mám známého, který si těmito vymoženostmi tak předimenzoval dům, že jeho žena zpočátku ani nevěděla, jak rozsvítit světlo anebo zapnout topení.
Strašně se těším, až se celý trend plně rozvine, až si budu před zrcadlem ráno čistit zuby, a na zrcadle se mi ukáže třeba připomínka, abych si vzal deštník, protože má přes den pršet.
Dá se odhadnout, kdy to příjde?
Tak za dva roky. Je to o postupném vzdělávání trhu a zákazníků. O vysvětlení, co jim to přinese. A to bude trvat.
Když jsme tu mluvili o internetovém prodeji – to samozřejmě klade nároky na dopravní síť, logistiku, blízkost skladů…
Snažíme se vše dělat in-house. Nenajímáme externisty, věříme, že je lepší zajišťovat dopravní servis vlastními pracovníky, kteří elektroniku rovnou mohou kvalifikovaně zapojit. Navíc se nám takto lépe kontroluje kvalita té dovážkové služby. Logistika je dnes klíčem k prodeji. Zákazníci jsou „namlsaní“, chtějí vše mít hned, těší se na věc, kterou si kupují. A nejvíc jim to těšení můžete zkazit, když jim řeknete, že jim tu věc dovezete za tři dny, nebo třeba za týden. To je jasná ztráta zákazníka pro budoucí nákup.
Jak velkou máte flotilu?
Tipuji padesát aut. Loni jsme navíc investovali do nového logistického softwaru v řádech milionů, který nám velmi dobře optimalizoval zásoby. A je to znát, enormně se nám potom zvýšil výkon – došlo ke zkrácení dodání doby zboží, zlepšení struktury zásob, což vede k tomu, že máme zboží, které chce zákazník skladem a dovezeme mu ho tehdy, kdy mu to nejlépe vyhovuje.
Máme sice centrální sklad, ale i jednotlivé prodejny slouží jako mezisklady. Zákazník ve výsledku nepozná, jestli mu jeho zboží přijelo ze skladu nebo z prodejny. Logistika v tomto ohledu ohromně vyspěla a je v pořádku, že se termíny dodání velmi zkrátily.
Tomáš Balík (42) |
---|
V Datartu jako ředitel nákupu odpovídá za celý nákup a e-shop. Ve firmě pracuje od roku 2007, prošel několika pozicemi v odděleních prodeje, B2B a nákupu. Předtím nasbíral zkušenosti například z 4letého pobytu v USA, z firmy Philip Morris nebo vedení vlastní restaurace. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze. Ve volném čase se věnuje svým 3 dětem. Mezi jeho koníčky patří cestování, hokej, čtení (knížek i reportů) a společnost lidí. |