Trh s klasickými automobily zachvátila porschemanie

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: profimedia

Největší zájem při aukcích ceněných starších automobilů dosud tradičně soustředily automobily italského výrobce Ferrari. Se stárnutím generace, která vyrůstala v osmdesátých letech, se ale přízeň přelévá ve prospěch německých značek proslulých vyšší kvalitou, než nabízela konkurence.

Situace na trhu klasických vozů se proměnila, jak ukázaly poslední aukce po celém světě. Největším tahákem se vedle milionových Ferrari staly levnější vozy Porsche. Nejžádanější jsou starší modely Porsche 911 a 356. Jejich cena prý jen poroste.

Donedávna se vozy Porsche prodávaly za relativně nízké, často jen pětimístné dolarové částky. To už neplatí. I ceny mladších modelů, například Carrera GT z přelomu tisíciletí, vystoupaly strmě vzhůru. Kdysi bylo tohle auto k mání za 300 tisíc dolarů, nyní podle agentury Bloomberg i za téměř milion dolarů. Průměrná hodnota klasických německých aut vzrostla ze 150 tisíc dolarů v roce 2007 na 625 tisíc dolarů v současnosti; u Porsche je však posun zvlášť patrný.

Ty se tak stávají novými bezpečnými investicemi, takzvanými blue chip cars. „Zájem o evropská sportovní auta, zvláště pak ta německá, v posledních několika letech stoupá. Ferrari stále vede, v závěsu jsou pak vozy značek Mercedes-Benz a Porsche. Mercedesy však již dosáhly svého vrcholu, to investice do Porsche je něco jiného. Ta je velice slibná,“ komentoval vývoj Gord Duff, specialista z RM Sotheby’s, největšího aukčního domu specializujícího se na hodnotné klasické vozy.

V přímém přenosu

RM Sotheby’s na své poslední aukci, která se konala tuto středu jako součást pařížské výstavy Retromobile, nabízel 62 vozů, z toho čtyři kusy Porsche. A hned u toho prvního se ukázalo, jakou přitažlivost v současnosti mají. Licitace o model 911 S 2.2 coupé z roku 1969 začala na 120 tisících dolarech. „Investujte do své radosti,“ vyzýval rozjařený dražitel. Po sedmi příhozech byl vůz odklepnut novému majiteli za 186 150 dolarů.

ilustrační fotoilustrační foto | profimediaZa trojnásobek. Cena Porsche 356 Pre-A Speedster při poslední aukci vystoupala ze 109 tisíc dolarů na 334 tisíc

Ještě napínavější boj se rozpoutal o raritní vůz z roku 1955 Porsche 356 Pre-A Speedster. První nabídka zněla na 109 tisíc dolarů, po 18 příhozech byl vůz prodán za více než trojnásobných 333 975 dolarů. Vrcholem večera pak byla bitva o skvostné Porsche 550 Spyder také z roku 1955, jichž bylo vyrobeno pouze 75 kusů. Začínalo se na dvou milionech dolarů. Vzápětí se zdvihl les rukou a zájem neochaboval ani s dalšími příhozy. To nabudilo dražitele: „Skvělé! Nemyslete na peníze. Je to radost, radost, radost!“ Když bylo dobojováno na 2,6 milionu dolarů, ozval se sálem potlesk a hvízdot jako na fotbale.

Vyhledávání na síti

Britská pojišťovací společnost Hagerty se trhu s klasickými vozy věnuje desítky let. Sleduje pohyb cen při aukcích a privátních prodejích. A také její poslední statistiky potvrdily zvyšující se zájem o vozy Porsche.

Třeba ceny nejznámějšího modelu 911 z let 1974–1977 stouply v průměru ze všech klasických vozů nejvíce. Loni povyskočily směrem vzhůru ve srovnání s předcházejícím rokem o 154 procent. To bylo výrazně více než u vozů jiných značek, třeba Aston Martin, Ferrari a Lamborghini. Loni bylo na prestižní aukci v americkém Monterey nabídnuto o 27 vozů Porsche více než rok předtím. Především se jednalo o modely 930 a 911 SC.

ilustrační fotoilustrační foto | porscheZlatá osmdesátá: Automobiloví fajnšmekři se začínají zajímat i o mladší vozy. Do tohoto trendu dobře zapadá i třílitrové Porsche 911 Carrera S Cabrio z roku 1983

Porschemanie vypukla i na internetu. Podle Hagerty se zájem o sporťáky ze Stuttgartu zvýšil mezi třiceti až padesátiletými sběrateli o 23,5 procenta.

Už nejen fotka

Proč jsou tyhle ikonické sportovní vozy nyní u sběratelů tak žádané? Odpověď je podle americké novinářky Hannah Elliottové, která se světu klasických aut věnuje dlouhodobě, jednoduchá. Jsou to auta „osmdesátek“. V těch letech bylo těm, kteří si je dnes povětšinou kupují, deset let. Na zdi svých pokojů si lepili jejich plakáty.

Snili o nich. Toužili po nich. A nyní si svoje sny plní. Vyhledávají je a kupují. Mnozí experti však dodávají, že to souvisí i se současným větším zájmem o jakákoli auta z osmdesátých let a novější. Už proto neplatí, že termín „sběratelský vůz“ je synonymem pouze pro staré vozy.

ilustrační fotoilustrační foto | FerrariLoňský lídr. Vůz Ferrari 290 MM byl postavený pro Juana Manuela Fangia a jeho účast v závodu Mille Miglia v roce 1956. Loni v prosinci byl vydražen za 28 milionů dolarů, což byl loňský rekord

Trh mocně pohání také to, že vlastníci starších „poršáků“, kteří je kdysi koupili třeba za nějakých 30 tisíc dolarů, dnes nemohou odolat, když vidí, že jsou sběratelé ochotni za ně zaplatit bez váhání v průměru i pětkrát více peněz, a zbavují se jich.

A v neposlední řadě sběratelé oceňují, že konstrukčně jednodušší vozy Porsche jsou spolehlivé. Mají mnohem větší životnost než jiná auta vyrobená mezi lety 1970 a 1980, například zástupce britských značek Jaguar či Aston Martin.