V Česku ubývá jukeboxů, nevyplatí se | E15.cz

V Česku ubývá jukeboxů, nevyplatí se

Jukebox
Jukebox
• 
ZDROJ: Karel Kreml, Mlada fronta

Dušan Kütner

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
V minulých desetiletích byly téměř nedílnou součástí restaurací a barů. Řeč je o hudebních jukeboxech, jejichž počet v posledních letech výrazně klesá. Důvodem je podle provozovatelů a pronajímatelů hudebních skříní kombinace vysokých poplatků a nízké rentability v době, kdy klesá i návštěvnost restaurací a barů.

Ochranný svaz autorský (OSA) ještě v roce 2010 vybral na poplatcích za jukeboxy téměř dvanáct milionů korun. Loni to byla podle výroční zprávy svazu jen zhruba čtvrtina této částky. „Podle hlášení sdružení Eurojukebox a Czech Jukebox a jednotlivých provozovatelů dramaticky ubylo v restauracích a podobných provozech těchto zařízení. Zhoršila se také jejich výnosnost,“ řekla mluvčí OSA Kateřina Růžičková.

Svaz proto podle Růžičkové v souvislosti s nižšími tržbami za provozování jukeboxů snížil výši autorské odměny, která se podle sazebníku za toto užití inkasuje. Aktuálně se tak poplatky za jeden audio jukebox pohybují zhruba od sedmi set do 1220 korun. U jukeboxů umožňujících zobrazovat i video může sazba dosáhnout až necelých tří tisíc korun za měsíc.

Poplatky jsou příliš vysoké

Podle odhadu Eurojukeboxu, který sdružuje provozovatele a výrobce hudebních skříní, je v Česku tisíce těchto přístrojů. Sdružení je největším tohoto druhu a za své členy odvádí na poplatcích velkou většinu z částky pro OSA.

„Pokles výběru poplatků je způsoben mimo jiné úbytkem počtu provozovaných jukeboxů. Počty klesají z důvodu zvyšující se nerentability provozování jukeboxů,“ uvedl člen představenstva Eurojukeboxu Kostas Dimoskakis.

Provozování jukeboxů se podle něj nevyplatí kvůli neúměrně vysokým autorským poplatkům OSA a Intergramu vzhledem k tržbám z jejich provozování v posledních letech. „Dalším faktorem ovlivňujícím počty provozovaných jukeboxů je nižší návštěvnost provozoven, kde jsou jukeboxy umístěny,“ dodal.

Provozovateli zůstane zlomek zisku

Praktické zkušenosti s pronájmem hracích skříní má i Zdeněk Buben z pardubické společnosti Bunaty provozující web Jukeboxshop.cz. „Tržba z jukeboxu musí být rozdělena mezi provozovatele jukeboxu a majitele restaurace. Většinou se to dělí půl na půl,“ míní.

Poplatky podle něj tvoří v průměru zhruba dva tisíce korun měsíčně na přístroj, přičemž tržby u osmdesáti procent jukeboxů nepřesahují pět tisíc. „V tom případě je jasné, že se to nevyplatí. Pokud má provozovatel z jukeboxu příjem patnáct set korun za měsíc, není to ziskové,“ dodává s tím, že provozovatel musí hradit i náklady na pořízení jukeboxu, jeho dopravu a servis.

Výběr poplatku za jukeboxy (v mil. Kč)
2010 2011 2013 2013 2014
11,7 7,9 5,1 3,8 3,2

Pramen: Výroční zpráva OSA

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.