Ve výprodejích se objevují i falešné slevy, varují odborníci

Nákupní horečka ve Walmartu vypukla nezvykle brzy

Nákupní horečka ve Walmartu vypukla nezvykle brzy Zdroj: profimedia.cz

V kamenných obchodech i e-shopech dnes začaly sezonní výprodeje. Prodejci avizují slevy v desítkách procent. Ne vždy ale spotřebitel nákupem ušetří tolik, kolik je na cenovce uvedeno. Upozorňuje na to srovnávač cen na internetu Heureka.cz.

Zákazníci by při nakupování měli být obezřetní a akční ceny, slevy a povánoční výprodeje by si měli nejprve prověřit. „Slevy v řádech desítek procent nemusí znamenat, že je zboží skutečně o tolik procent levnější, než bylo před Vánoci,“ upozornil Kamil Demuth z Heureka.cz. Podle něj jde často o slevu z doporučené maloobchodní ceny, která ale bývá vyšší, než za jakou zboží nabízely obchody před Vánoci. Zákazníci by měli být obezřetní také v kamenných obchodech a na internetu si ověřit, že cena v kamenném obchodě je opravdu ta nejnižší.

„I přes velké slevy v jednom obchodě mohou zákazníci najít produkt v jiném e-shopu ještě levněji,“ dodal Demuth. Pomocníkem pro zákazníky je také graf vývoje ceny produktu, který je v řadě e-shopů nebo srovnávačů cen zobrazován pod příslušným produktem.

Řada e-shopů slibuje, že slevy uměle nenavyšuje. „Na rozdíl od některých konkurentů neuvádíme u výprodejů umělé slevy vzniklé porovnáním doporučené ceny výrobce staré i několik let se současnou cenou. Všechny slevy se u nás odvíjejí od skutečné ceny před vypuknutím výprodeje, což si může každý ověřit na grafu vývoje ceny v našem e-shopu,“ řekl marketingový ředitel obchodu CZC.cz Marek Šalanda.

Pro bezproblémové nákupy je také dobré nakupovat v ověřených obchodech, recenze a hodnocení e-shopů je možné najít na řadě vyhledavačů slev jako je Heureka.cz, Zbozi.cz, Srovname.cz, Monitor.cz, nebo Hledejceny.cz.

Chyby při inzerování slev hlásí i inpektoři

Prodejci při výprodejích často porušují předpisy. Během letošních letních výprodejů porušilo 40 procent obchodníků platné předpisy. Při kontrolách to zjistila Česká obchodní inspekce.

„Inspektoři opakovaně zjišťují, že stále častěji je lákání kupujících na slevy spíše marketingový tah obchodníka než příležitost k výhodnému nákupu. Téměř 40 procent z více než 400 kontrol skončilo ve 3. čtvrtletí se zjištěním, že prodávající porušil jednu či více z povinností stanovených příslušnými předpisy,“ uvedla mluvčí inspekce Miloslava Fléglová.

Výsledky kontrol prokázaly, že při prodeji zboží v rámci sezonních slev stále dochází k porušování zákona o ochraně spotřebitele. Spotřebitelé jsou nesprávně informováni o ceně zboží, zakoupené výrobky jsou jim nesprávně účtovány, nedostanou řádně vyplněné doklady o koupi ani na vyžádání. Zboží často není řádně označené a při jeho nabídce jsou užívány klamavé obchodní praktiky.