Velké e-shopy Alza a Mall začínají před Vánocemi úvěrovat zákazníky

Interiér prodejny Mall.cz v pražských Holešovicích.

Interiér prodejny Mall.cz v pražských Holešovicích. Zdroj: Jiří Liebreich

Sklad Mall Group v Jirnech u Prahy.
Platební automaty e-shopu Alza.cz
Sklad Mall Group v Jirnech u Prahy.
Sklad Mall Group v Jirnech u Prahy.
Alza.cz
15 Fotogalerie

Silní internetoví obchodníci začínají nabízet možnost odložených plateb za zboží. Využívají fakt, že k tomu nepotřebují licenci České národní banky.

Tuzemští internetoví obři Alza.cz a Mall.cz testují službu, která byla dosud doménou finančních start-upů jako je Twisto. Rozhodli se využít sílu velkého kapitálu a prověřeným zákazníkům umožňují zaplatit jen menší část kupní ceny a zbytek uhradit do tří měsíců. Na rozdíl od běžného splátkového prodeje se tento typ úvěru obejde bez úroků.

„Uvedená služba podléhá podstatně menší regulaci než například poskytnutí spotřebitelského úvěru s úrokem. I podle nové regulace spotřebitelských úvěrů mohou tuto službu nabízet i subjekty, které nejsou licencované ČNB,“ komentoval právník Petr Kincl z advokátní kanceláře PwC Legal.

„Chceme jít zákazníkům vstříc a umožnit jim zaplatit za zboží až v momentě, kdy jim to vyhovuje, a to nejen v rámci vánočních nákupů, ale i v průběhu celého roku. Zkušenosti a statistiky potvrzují, že Češi možnost odložení platby vítají, a během Vánoc ocení možnost zaplatit za některé dárky až v lednu,“ řekl Adam Kolesa, který v Mall Group zodpovídá za finanční služby.

Skupina odhaduje, že jen ve vánoční sezóně by se útraty s pomocí nové služby mohly dostat na 50 milionů korun. Služba cílí hlavně na velkou část zákazníků, kteří si objednávají na dobírku nebo platí až při vyzvednutí zboží v kamenné pobočce. Pokud jim zboží nevyhovuje, můžou ho do dvou týdnů vrátit bez udání důvodu.

„Odložená platba nevyžaduje žádné peníze navíc v podobě úroků či poplatků, a protože finanční gramotnost Čechů výrazně stoupá, věříme, že možnost odložené platby ocení,“ dodal manažer Mall Group Kolesa.  

Spuštění pilotní verze této služby oznámil také největší český e-shop Alza.cz. Pro věrné zákazníky připravil program nazvaný Třetinka. Spočívá ve složení třetiny kupní ceny a doplacení zbytku do čtvrt roku. Stejně jako v případě Mall Group se neplatí žádné úroky.

„Před schválením objednávky provádíme kontrolu bonity. Využíváme několik zdrojů, pomocí kterých vyhodnocujeme bonitu zákazníka, díky vašim údajům tak určíme takzvané skóre. Pokud bude vyšší než požadovaná hodnota, nákup vám je umožněn,“ uvádí Alza. Pokud kupující do tří měsíců zjistí, že na zboží nemá, může ho vrátit. V takovém případě zaplatí za danou dobu Alze jen pronájem.

Když zákazník včas nedoplatí cenu, může po něm podle advokáta Kincla z PwC Legal obchodník vedle vlastního doplatku požadovat jen skutečně vynaložené náklady spojené s vymáháním dluhu, zákonný úrok z prodlení a smluvní pokutu. Ta může být maximálně 0,1 procenta z dlužné částky denně.

Na prověřování bonity klientů používá Alza program Nikita, s nímž přišel fintechový start-up Twisto. Ten je v Česku průkopníkem odložených plateb. Podobnou službu nazvanou původně KupNajisto a nyní Lymet provozuje také Home Credit. Spolupracuje například s e-shopem Kasa.cz.

Samotné Twisto nové služby Alzy a Mallu jako konkurenci nevnímá. „Vidíme v tom především potenciál, že se více lidí v České republice o trendu odložených plateb dozví, a my tak nebudeme na edukaci trhu sami,“ sdělil Michal Kročil, šéf risku v Twistu. Není totiž předpoklad, že by oba lídři tuzemské e-commerce s touto službou vykročili za hranice svých e-shopů.

Podívejte se, jak to chodí ve skladu Mall.cz:

Video placeholder

Mall • Michal Nosek, e15