Velké škrty na největším trhu. Škoda Auto ruší každé třetí dealerství v Německu

Dealerství Škoda Auto, ilustrační

Dealerství Škoda Auto, ilustrační Zdroj: Škoda Auto

Řada automobilek postupně upouští od prodeje nových aut prostřednictvím dealerů a přechází na agenturní model, tedy na prodej „po vlastní ose“. Výjimkou není ani Škoda Auto. Jak upozornil web Automobilwoche, mladoboleslavská automobilka ukončuje spolupráci se zhruba každým třetím dealerstvím v Německu. Stejně jako další výrobci plánuje postupně škrtat a přecházet na agenturní model i v Česku. Svaz dovozců automobilů odhaduje, že by z asi 1900 oficiálních dealerů všech značek mohly v tuzemsku dobrovolně či nuceně zaniknout až stovky.

Že Škoda postupně přejde na agenturní model, avizoval člen představenstva Martin Jahn v rozhovoru pro e15 už v květnu, překvapivý je podle Automobilwoche ale rozsah škrtů. Německo je aktuálně největší trh Škody. Za tři čtvrtletí na něm prodala přes 115 tisíc aut, meziročně o téměř patnáct procent více. Zákazníci si její vozy pořizují u zhruba 330 tamních dealerů, z nichž se Škoda „loučí“ s každým třetím.

Německé zastoupení automobilky zjištění Automobilwoche potvrdilo, dále jej ale nekomentovalo. „Hustota prodejní sítě je nejvyšší v Německu,“ uvedl předseda představenstva Škody Klaus Zellmer.

Veškerých prodejních míst, tedy nejen dealerských poboček, měla Škoda v Německu na začátku roku asi 530. Tedy výrazně více než například sesterský Seat s 370 pobočkami. Škoda tak vynakládá na distribuci více nákladů, na velikosti jejího tržního podílu na západ od Česka se to ale výrazněji neprojevuje. V Německu prodala do konce října 140 tisíc nových škodovek, čímž držela téměř šestiprocentní tržní podíl, zatímco Seat udal 110 tisíc vozů a ovládal „jen“ o 1,6 procentního bodu menší část trhu.

Prostřednictvím nového agenturního režimu začne Škoda prodávat například kompaktní SUV Elroq v závěru příštího roku. Půjde o její první elektromobil prodávaný tímto způsobem v Německu. Již vyráběný model Enyaq má následovat v roce 2025.

Proti změnám se ohrazuje německé Sdružení škodováckých dealerů. „Nemůžeme přijít o malé partnery, ti jsou přece DNA Škody,“ uvedl prezident sdružení Thomas Peckhrun s tím, že to byli právě dealeři, kteří se po roce 1991 významně podíleli na budování značky v Německu. V roce 1991 totiž Volkswagen koupil Škodu, která se tak stala čtvrtou značkou koncernu po Volkswagenu, Audi a Seatu.

Přechod od dealery zprostředkovávaného prodeje na agenturní režim neznamená, že by síť dealerů zanikala. Mění se ale obchodní vztah automobilky a oficiálního partnera, který její vozy prodává. Zatímco v tradičním režimu může dealer lákat zákazníky do svých prodejen tak, že si sníží marži a stejný automobil nabízí nepatrně výhodněji než konkurence, v agenturním režimu rozhoduje o cenách vozů a slevách výhradně automobilka. Zvyšuje si tak marže a snižuje náklady na distribuci. Dealerům na druhou stranu odpadnou některé provozní náklady včetně financování aut na skladech a pojištění.

Změny podle aktuálního vyjádření Zellmera umožní Škodě snížit prodejní náklady o deset a více procent, celkový systém prodeje vozů by se měl podle jeho slov zefektivnit až o dvě procenta. Konkrétní částky neuvedl. Automobilky budou nicméně i nadále část dealerů potřebovat, poplatky jim budou vyplácet například za servisování prodaných aut.

České zastoupení Škody prozatím nechce plány s přechodem na agenturní model v tuzemsku blíže komentovat. Změnu systému prodeje nicméně už popisoval v květnovém rozhovoru pro e15 Jahn takto: „V dlouhodobém horizontu se chystáme na agenturní systém, bude ale dál fungovat prostřednictvím dealerů. Oni se stanou agenty. Prodávat budou za námi pevně stanovené ceny a dostanou odměnu za testovací jízdu nebo předané vozidlo. První pilotní projekty poběží ve Francii, Německu, Španělsku, Švédsku a v dalších skandinávských zemích.“

Na agenturní model postupně plánuje přejít řada dalších automobilek. Až deset procent dealerství ve světě postupně ruší skupina Mercedes-Benz, v Německu až dvacet procent. Dohromady tedy škrtá téměř tisíc poboček. Slibuje si od toho snížení nákladů o pětinu. Stejným směrem se vydává i koncern Stellantis, tradičního režimu se naopak dál drží Toyota či Renault.

„Existují studie, které v případě přechodu na agenturní model hovoří o globálním zániku asi třiceti procent dealerství do roku 2030. Dopad by se lišil trh od trhu. Ohroženi budou hlavně nízkoobjemoví nebo na export zaměření prodejci,“ upozorňuje expert EY na automobilový sektor Petr Knap.

Video placeholde
Výroba baterií do elektromobilů v mladoboleslavském závodě Škoda Auto. • Škoda Auto