Virtuální obchodní domy válcují ty kamenné

nakupování, e-shopy, internet

nakupování, e-shopy, internet Zdroj: freedigitalphotos.net

Zlatá horečka na internetu. Tak označují odborníci současný trend v maloobchodu. Vstoupit na trh nebylo nikdy tak jednoduché. A noví hráči hojně využívají situace a drtivě porážejí zavedené obchodníky, zasažené navíc sníženým apetitem spotřebitelů v důsledku ekonomického poklesu.

„Jen málokteří obchodníci začali budovat nový vlastní byznys na internetu, ten přišel odjinud,“ zdůrazňuje ve své studii Retail 2020 mezinárodní poradenská společnost Jones Lang LaSalle(JLLS). „I když nedisponují zkušenostmi, nový retailový hráči mají mladistvé nadšení a revoluční prostor v podobě webu, který radikálně snížil vstupní bariéry a zvýšil pohodlí zákazníků,“ konstatuje analýza JLLS.

Inovace v podobě outletů, bezcelních obchodů, concept storů, věrnostních systémů, pekáren a kaváren uvnitř větších prodejen, to vše dřív vzniklo v režii zavedených obchodníků. Ti podle ale v uplynulé dekádě krutě zaspali, když podcenili sílu internetu. „Další inovace přijdou hlavně od on-line obchodníků a mnozí z nich budou úplnými nováčky v oboru. Porostou bez ohledu na to, že by někde platili nájemné,“ naráží JLLS i na obtížné časy majitelů obchodních center. A nejde přitom jen o nižší ceny zboží, které byly hlavním tahákem v počátcích internetových prodejů.

O boomu internetových obchodů v Česku čtěte ZDE

Aukční síň eBay přinesla také rozšíření platebních systémů, rozmach outletových prodejů či exkluzivní smlouvy s návrháři jako je Narciso Rodriguez. Už v roce 2009 měla 90 milionů aktivních nakupujících i prodejců. Internetový obchod iTunes dominuje prodejům hudby, Amazon dobyl knižní trh.

Další trend nastoupil v podobě nákupních klubů. A opět většinou pod taktovkou nových hráčů. Virtuální obchodní dům Polyvore, který se pohybuje na pomezí sociální sítě a návrhářského klubu založila v roce 2007 skupinka bývalých zaměstnanců Yahoo. Dnes má na 1,5 milionu registrovaných uživatelů a 200 tisíc aktivních tvůrců. Vznikají komunity, kde lidé diskutují, přicházejí s vlastními nápady, vybírají nejlepší produkty, a sami tak určují trendy.

„Móda se začíná demokratizovat a opouštět diktát přehlídkových mol,“ konstatuje studie JLLS. Kreativitu podněcují nejen servery s módou, ale třeba nábytkářské firmy. Uživatele nechají nejdřív hlasovat o návrzích a teprve pak pošlou nejpopulárnější kousky do výroby. Zkrátka nepřijdou ani hlasující, kteří dostanou na jimi zvolené výrobky slevy. „Zákazníci mají širší výběr, návrháři showroom, výrobcům nezůstávají ležáky a obchodníci prodávají přímo na objednávku,“ shrnuje výhody Retail 2020.

Skokový nárůst internetových prodejů zaznamenali obchodníci před loňskými vánocemi. Podle poradenské firmy CB Richard Ellis například v Nizozemsku stouply v listopadu a prosinci tržby on-line prodejcům meziročně o 40 procent. V Británii dosáhl nárůst 25 a ve Francii 24 procent.