Zakladatel Mall.cz Fryc vložil své miliony do půjčovny růžových kol

Rekola

Rekola Zdroj: Adéla Čabanová, E15

Rekola
Rekola
Rekola
Rekola
Rekola, Vítek Ježek
16
Fotogalerie

Zprvu dobrovolnický projekt sdílení kol Rekola, který v Praze funguje tři roky, získal investici od Spread Capital zakladatele Mall.cz Ondřeje Fryce. „Původně to byl punk, investice nám umožní dokončit proměnu ve stabilní seriózní společnost,“ říká spolumajitel firmy Rekola Vítek Ježek.

Fryc se o Rekolech dozvěděl od lidí ze svého okolí, kteří je začali používat. Sám pak zakladatele projektu oslovil, jestli nepotřebuje pomoc. Vložil do Rekol řádově desítky milionů korun a získal minoritní podíl. „Rekola pro nás představují ideální investici. Je to inovativní produkt, který prospívá společnosti, a je to skvělý tým nadšených lidí. Jejich ambice přesahují Českou republiku,” říká Fryc.

Do portfolia Spread Capital patří poskytovatel on-line pojištění ePojisteni.cz, on-line platforma pro bezpečnostní kamery Angelcam, výrobci dřevoplastových desek Woodplastic nebo stavitelé roubenek Tradiční dům.

Od příštího roku budou v Praze a Brně Rekola nabízet nová kola s možností jednorázové výpůjčky. V ostatních městech budou dál jezdit repasovaná.

Podpora Spread Capital umožnila Rekolům napadnout u antimonopolního úřadu zakázku pražského dopravního podniku na zřízení a provozování bikesharingu v Praze. Zakázka počítá s 50 miliony korun na vybudování a dalšími 10 miliony ročně na provoz. Většinu investičních nákladů má padnout na speciální parkovací stojany. Ty ale systém Rekol vůbec nevyužívá, proto také nesplnil kvalifikační kritéria.

Video placeholde
Vítek Ježek a Ondřej Fryc na tandemu Rekola • Adéla Čabanová, E15

„Jsme přesvědčeni, že tento systém je překonaný. Můžeme využívat stávající stojany na kola,“ říká Ježek. Navíc podle něj je celý tendr zbytečný. „Praha nemusí investovat sto milionů. Poskytneme stejnou službu bez toho, aby nám Praha tyto peníze dala,“ dodává.

Praha trvá na tom, aby lidé neodkládali kola v systému bikesharingu kdekoli. Zejména v centru by mohla překážet. Rekola vyvinula pro kola inovativní GPS lokátor, který se nabíjí při jízdě. Díky němu bude mít od příští sezóny přesnější informace, kde se kola nachází. A během zimy se chce s jednotlivými městskými částmi domluvit na případném omezení, kde budou smět kola Rekol parkovat. „Nechceme jít proti zdi. Chápeme, že kola nemohou zůstávat kdekoli,“ uvádí Ježek. Díky GPS jde například omezit parkování na vybrané stávající cyklistické stojany.

Fryc věří, že projekt bude mít v Praze budoucnost i v případě, že si hlavní město vybere jiného provozovatele. „Když jsme zakládali Mall, byli jsme vždycky naštvaní, když někdo jiný získal dotaci. Nic se ale ve skutečnosti nezměnilo. Pokud si Praha vybere jiného provozovatele, Rekola pojedou dál,“ tvrdí. „Peníze nejsou nejdůležitější, nejdůležitější je nadšení,“ tvrdí investor.

O zakázku na pražský bikesharing se hlásí společnost BigBoard, největší poskytovatel billboardových ploch, se svým projektem Velonet. Nebo česká společnost Homeport, která má zkušenosti s bikesharingem v 16 městech v zahraničí, ve spolupráci s Eltodo.

Rekola po zimní pauze vyjedou od března opět v pěti českých městech, kromě Prahy a Brna také v Českých Budějovicích, Olomouci a Teplicích. Počítá s celkem 750 koly.