Jakub Havrlant: Mall Group bude do tří let na miliardě dolarů

Jakub Havrlant

Jakub Havrlant Zdroj: Anna Vacková, E15

Jakub Havrlant
Jakub Havrlant
Jakub Havrlant
Jakub Havrlant
Jakub Havrlant
7
Fotogalerie

Skupina Rockaway přepisuje mapu internetového obchodování. Spolu s miliardáři Danielem Křetínským, Patrikem Tkáčem a Petrem Kellnerem letos převzala jednoho z největších tuzemských hráčů Mall.cz a pod novou Mall Group začlenili ještě kupu dalších on-line obchodů. „Primárně se chceme zaměřovat na organický růst, vidím v něm hodně nízko visícího ovoce,“ říká zakladatel a spolumajitel Rockaway Jakub Havrlant o dalším směřování skupiny Mall.

Mall Group tento týden otestovala doručování zásilek zákazníkům pomocí dronu. Je to jen marketingová akce, nebo to má budoucnost?

Autonomní automatizované systémy v logistice a dalších oborech by mohly přijít rychleji, než si myslíme. Není to sci-fi. Největší bariérou v jejich rozvoji je ale legislativa. Tam to bude ještě dlouhá cesta. Pro nás je teď podstatné, že jsme udělali první krok, získali vlastní zkušenost a můžeme se stát součástí relevantní diskuze o tom, jak nastavit standardy pro nasazení bezpilotních technologií.

Jak zpětně vnímáte začátek vašeho působení v Mallu?

Dokončení transakce trvalo dlouho, takže reálně jsme do Mallu přišli až na konci července. Od té doby jsme měli nejednu těžkou noc. Firma byla ovlivněna dlouho probíhající transakcí a lidé neměli ve většině věcí možnost rozhodovat a firmu posouvat, což je vždycky těžké. A v rychlém byznysu zvlášť. O to rychleji jsme před sezonou museli nastartovat. Neměli jsme moc času a první dva měsíce byly i pro mě osobně hodně těžké.

Vypadávali kostlivci ze skříní?

Když naskočíte do nové firmy, dopřejete si nejméně několik měsíců na její pozorování. Takový komfort jsme neměli. Byli jsme ve větším stresu, všechno jsme museli řešit za běhu. Navíc jsme řešili fúzi všech našich firem.

Už se vám spí líp?

Dnes jsem už trochu klidnější. Podařilo se mi tu spoustu věcí pochopit a dostat sem dobrý tým. Navíc jsme zlepšili i fungování Mallu, například změnou mobilní strategie. Už nyní to má zásadní vliv na čísla. Děláme hodně změn ve službách pro zákazníky i v logistice. Máme pětkrát více výdejních míst, než kolik jich bylo dříve. Navíc jsme v celé Mall Group zkonsolidovali obchodní a marketingové týmy.

Co vás momentálně nejvíce pálí?

Chystáme spoustu změn v logistice, hlavně co se týče „poslední míle“ na cestě zboží k zákazníkovi. V této oblasti je toho hodně co zlepšovat. Bude to právě ona, kterou v e-commerce čeká největší rozvoj. Chceme, aby se zákazník dostal k objednaným věcem co nejjednodušeji. Například aby si mohl lépe vybrat termín a čas, kdy balík dostane, stejně tak aby mohl operativně změnit způsob doručení a poslat si ho třeba na výdejní místo.

Amazon začal nabízet z Německa u objednávek určité velikosti dopravu do České republiky zdarma. Je to pro vás konkurence?

Není to žádná změna, Amazon do České republiky doručuje dlouhodobě. Teď jen udělali změnu ceníku u určitých produktů. Amazon však stále neposkytuje lokalizovanou službu, která by českému zákazníkovi dávala, co chce. Když si něco kupuji, je naprosto klíčový servis. Proto si dnes Češi pro nákup vybírají větší a větší e-shopy. Mají totiž zákaznický servis. To je oblast, do níž zásadně investujeme. Ceny jsou v e-commerce už všude podobné. Rozhodují služby.

Jak vysoké investice do služeb u vás budou?

Nejde o to, že musíte vzít stovky milionů korun a vrazit je nutně do něčeho nového. Jde o běžné provozní náklady, jejichž výsledkem však je například zrychlení vrácení peněz z reklamací nebo garance toho, že na váš telefonát odpovíme do třiceti sekund od zavolání. Něco jiného je ale zmíněná poslední míle. Tam určitě investovat budeme. Do různých řešení, technologií a partnerství tak, aby celý hodnotový řetězec dával smysl.

Cílem Mall Group je dostat se v tržbách na miliardu dolarů. Kdy této mety dosáhnete?

Nebude to zítra. Ale není to desetiletá vize. Bavíme se o dvou třech letech.

Pomohou vám v tom další akvizice?

Primárně se chceme zaměřovat na organický růst, vidím v něm hodně nízko visícího ovoce. Máme totiž všechno, co potřebujeme. Máme super tým, výbornou infrastrukturu, procesy, zboží, nákupní sílu, máme super IT a technologické zázemí. Na aktivech, která máme, je hodně práce, a když ji uděláme dobře, mají velký potenciál.

Mrzí vás, že polskou skupinu Allegro, jejíž nákup jste zvažovali, nakonec získal někdo jiný?

Allegro bylo z hlediska velikosti trochu jiné „zvířátko“. Musíme však být racionální a odpovědní k portfoliu, které už máme. Své práce a výzev máme dost. Do Allegra jsme tedy nemohli dát všechno. Současně ale naše přemýšlení o středoevropském regionu ještě není u konce.

Kde bude Mall Group za pět deset let?

Věřím, že to bude brand, který pro zákazníka vyřeší všechno, na co si vzpomene. Bude to servisní organizace plnící všechna jeho přání. To už nepůjde jen o doručení pračky. Půjde o transakční platformu, která zákazníkovi poskytne všechno kolem platby, doručení i zákaznického servisu.

A jak bude za pět deset let vypadat vlastnická skladba Mallu?

Máme skvělou akcionářskou strukturu, která je silná, není spekulativní, v regionu dělá dlouhodobý byznys. Všichni jsme strategičtí partneři. Není tedy třeba s něčím předbíhat. A je to to poslední, co je teď důležité, teď je na prvním místě zákazník.

Ptal jsem se proto, že se spekulovalo, zda celou strukturu nechystáte pro globální hráče typu Alibaby.

Připravujeme skupinu na to, aby s ní byl zákazník spokojen a byla to nejlepší služba v regionu. Ve chvíli, kdy bude, budeme rádi, když budeme mít – pokud jde o další směřování – na výběr. Dnes ale cíleně na prodeji nepracujeme.

Kam se ubírá česká internetová branže?

Být jako země trochu agresivnější, mohli jsme mít nejrozvinutější e-commerce ze všech států v Evropě. Jsme malá, ale sofistikovaná země s dostatkem kapitálu a spoustou skvělých lidí, kteří tomuto byznysu rozumějí. Jsem přesvědčen, že se Česko ještě stane kolébkou rozvoje služeb v e-commerce. Hodně mezinárodních hráčů se od nás bude moci učit, jak služby půjdou dopředu. Budeme tady nuceni tlačit služby hodně do extrémů. To znamená, že v zahraničí nebudeme mít konkurenta.

Co ale třeba prodej potravin on-line? Postupuje tak rychle, jak jste si představovali?

Potraviny jsou hodně specifický byznys. Pro všechny, kteří je dělají, to má spíše startupový charakter. Tradiční e-commerce je vyzkoušená věc, potraviny jsou zcela něco nového, střelba do neznáma. Potraviny se učíme všichni. Správné modely se v nich hledají i na globální úrovni.

Jak to v této souvislosti vypadá s vaším e-shopem Kolonial.cz?

Snažíme se přizpůsobit jeho strategii rozvoji skupiny. Pracujeme v současnosti na tom, jak ho s celou Mall Group co nejlépe propojit. Koloniál ale rozhodně nestojí na místě. Pracujeme na řadě nových funkcí a zlepšení, které postupně zavádíme.

Ve kterých oblastech bude Mall Group dále posilovat?

Určitě hodláme pokrývat všechno, co zákazníci potřebují. Chceme se víc tlačit do denní spotřeby, aby nás lidé mohli využívat i na menší nákupy pro zásobování domácnosti. Jdeme hodně do zahradního segmentu, do lifestylu, do kosmetiky a zdraví.

Kdy začne skupina vydělávat a vracet vložený kapitál?

Stále ještě do služby investujeme a ještě nějaký čas investovat budeme. Na druhé straně čísla, která dnes vidíme, dokazují, že firma je připravená fungovat efektivně a vydělávat peníze. Je to záležitost několika málo let.

Jak dlouho Mall osobně povedete?

E-commerce je naší největší výzvou, je to hlavní oblast mého zájmu. Osobně si chci pojistit, že skupinu navedeme na správný směr.

Jakub Havrlant (32)
Vystudoval VŠE v Praze. První ostruhy získal v poradenské společnosti PwC, poté odstartoval dodnes fungující internetový projekt Bezrealitky.cz. Několik let řídil tuzemskou větev koncernu Allegro, pod který patřil například portál Aukro.cz. Rockaway založil v roce 2013.