Zakladatel potravinového řetězce Hruška předal byznys synovi

ilustrační foto

ilustrační foto

Když podnikatel Karel Hruzík v roce 1991 rozjel se společníky byznys s prodejem potravin, netušil, že za víc než dvacet let bude z jeho sítě Hruška kolos s tržbami kolem osmi miliard korun a třemi tisícovkami zaměstnanců. Hruzík, který loni oslavil osmdesátiny, nyní předává největší čtyřicetiprocentní podíl ve firmě a pozici jednatele svému synu Pavlovi. „Otec zůstává ve funkci jednatele v dceřiné společnosti Pekárna Hruška a jako poradce v mateřské firmě,“ řekl deníku E15 Pavel Hruzík.

Současně vyloučil, že by se v Hrušce v souvislosti s vlastnickou změnou měnila také například obchodní strategie.
Ta spočívá mimo jiné ve využívání vlastní pekárny v Ostravě, kterou předloni firma rozšířila o druhou linku na výrobu pečiva. Celkově tehdy Hruška během roku investovala do svého byznysu 63 milionů korun.

Ještě před pár lety kroužili kolem sítě vážní zájemci. Zuby si tehdy na Hrušku brousila vedle konkurenčních řetězců třeba i investiční skupina Penta. Ale vlastníci Hrušky, k nimž vedle Hruzíka patří i Jarmila Plevová, Jana Škrabalová a v jedné z dceřiných firem Miroslav Pajonk, prý tehdy žádali za firmu více, než byli zájemci ochotni dát, tvrdí zdroje z trhu.

Časopis Týden koncem roku 2012 napsal, že Hruška byla k mání zrhuba za tři miliardy korun. „Nyní žádná jednání o prodeji neprobíhají,“ poznamenal Pavel Hruzík.

Mezitím se Hruška přeměnila z akvizičního cíle na kupce. Antimonopolní úřad má na stole transakci, v níž chce firma od řetězce Tesco koupit přes dvě desítky prodejen Žabka na severní Moravě. Hruška, která je tradičně silná právě na Moravě a ve východních Čechách, by tak upevnila své postavení. Podle vlastních údajů provozuje 425 obchodů.

Síť při tržbách blížících se osmi miliardám korun vytváří každoročně provozní zisk dvou set milionů korun. Loňské výsledky budou podle Hruzíka kopírovat čísla z roku 2012. Na účtu nerozděleného zisku minulých let měla Hruška předloni 861 milionů korun.