Zlaté časy KFC v Číně jsou pryč, tržby padají
Podle čínského statistického úřadu je spotřebitelská nálada obyvatel poblíž absolutního minima za celou dobu, co úřad tento ukazatel sleduje, tedy od roku 1991. Pro ekonomiku, jež v příštích letech aspiruje na přívlastek „spotřební“, nejde zrovna o nejlepší výsledek. „Pozorujeme, že ochota Číňanů utrácet slábne,“ potvrzuje analytik Jack Russo z Edward Jones pro Reuters. Negativní roli hraje i střízlivá výdajová politika nové čínské vlády.
Síť šesti tisíc restaurací KFC a Pizza Hut v Číně provozuje americká Yum! Brands, jejíž akcie z letošního vrcholu na pozadí nepříznivého vývoje v Číně ztratily již přes deset procent. Zisk globálního řetězce meziročně propadl z bezmála půl miliardy dolarů na třetinu. O více než polovinu zisku firmy se stará právě čínský trh. Oživení se v Číně zřejmě protáhne.
„Na spotřební výdaje střední třídy nepříznivě dopadají snahy čínského vedení o úspory a potírání extravagance,“ uvádí Russo. Od okamžiku, kdy noví vůdci země Si Ťin-pching a Kche-čchiang oznámili kampaň na očistu korupčními skandály zprofanované komunistické strany, utrácení přestalo být v módě. „Realitou stravování čínských úředníků je nově samoobslužný bufet,“ uvádí Andrew Jacobs pro The New York Times.
Efekty puritánské vládní politiky necítí jen restaurační řetězce. „Poprvé po šesti letech dvouciferného ročního růstu letos čínský trh s luxusním zbožím poklesl,“ uvádí Anne Čang z čínského týdeníku CBN a přisazují si i hoteliéři. Většina hotelů je ztrátových, problémem je poptávka, zaznívá z oboru.