Optimismus menších firem sílí, většina inovuje a chystá se rozšiřovat podnikání
Tuzemská firmy jsou z hlediska výhledu do budoucnosti naladěny pozitivně. Zároveň také vykazují vysokou míru přizpůsobivosti. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu ČSOB Index očekávání firem, který sleduje trendy napříč malými a středními českými společnostmi.
Index očekávání je nejlepší za poslední tři roky, na škále od minus 100 do plus 100 vykázal hodnotu 5,6, což naznačuje opatrný optimismus napříč firmami. Oproti loňskému podzimu stoupl o 2,2 bodu. V rámci průzkumu se sledují oblasti poptávky, investic a změn v rozsahu podnikání. Výzkum probíhal v únoru a v březnu, tedy ještě před ostrým startem amerických celních válek. „Vytvořily se rozdíly mezi malými firmami s obratem do tří milionů a těmi středními a většími, které jsou obecně pozitivnější,“ uvedl výkonný ředitel firemního bankovnictví ČSOB Pavel Prokop.
Ve firmách nyní panuje výrazná chuť po investicích. Většina z nich chce letos rozsah svého podnikání buď zachovat, nebo rozšířit. Devět z deseti společností navíc svůj byznys inovuje. „To je výborný předpoklad k tomu, abychom nebyli jen ta trvalá montovna,“ doplňuje Prokop s tím, že dalším hnacím motorem je i stoupající poptávka po službách firem.
Klíčové jsou pro jednotlivé podniky investice do technologií a také do lidských zdrojů. Právě nedostatek vhodně kvalifikovaných zaměstnanců totiž trápí firmy značným způsobem. Téměř dvě třetiny se domnívají, že tento problém ohrožuje jejich podnikání. Za další problém označují společnosti stále vysoké ceny energií a surovin.
I když byl průzkum realizován ještě před zavedením amerických recipročních cel, nejistá geopolitická situace se do postojů tuzemských společností stihla promítnout. Většina z nich si myslí, že administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa jejich podnikání spíše ohrožuje, než jim pomáhá.
Co české firmy naopak stále příliš neřeší, je směrnice Evropské unie spojená s reportingem udržitelnosti. Strategií ESG se polovina společností zbývá jen okrajově nebo vůbec a jen pětina ji řeší z vlastní iniciativy. Nejvíce tak činí velké firmy s ročním obratem nad 40 milionů korun.