Aprílová porucha

Blog Daniela Deyla

Blog Daniela Deyla Zdroj: Strategie

Jako každý rok, mezi 31. březnem a 2. dubnem, i letos došlo na 24 hodin, pro které platila normální pravidla mezilidského vycházení jen trochu. Apríl, jak trefně kdosi napsal, se už stal běžnou součástí komunikační strategie. Britský deník The Daily Telegraph trefně napsal, že to vypadá, jako by i ty nejsucharštější organizace měly vyčleněn kus rozpočtu na ptákoviny. A někdy se stane, že to vyjde líp, než by autor čekal.

Právě to se povedlo Googlu. Loňská změna panáčka chodícího po Google Maps byla zjevně příliš nevinná (a taky ne moc vtipná, ptáte-li se), tak někdo od pánů Brina a Page přišel s funkcí nazvanou „MicDrop“. Když jste si prvního dubna zapnuli Gmail, objevilo se tam tohle tlačítko hned vedle tlačítka „odpověz“; tam, kde obvykle bývá „ulož do archivu“.

Kdekdo - autora těchto řádek nevyjímaje - se buď pořádně nevyzná v Gmailu, nebo naopak se v něm vyzná až příliš automaticky, takže nezkoumá, co zrovna dneska je napsáno tam či onde. S funkcí MicDrop se tahle záludnost dokázala šeredně nevyplatit.

Když jste totiž na tlačítko omylem či špatným rozhodnutím klikli, ta funkce odeslala váš rozepsaný email a připojila k němu pohyblivý obrázek (GIF) jakéhosi skřeta, který zjevně právě upustil mikrofon. Obrázek zaujímal v odeslaném mailu prominentní pozici, zatímco vaše příchozí pošta (konkrétně ta zpráva, na kterou jste reagovali) se uložila do archivu.

Lidé si pochopitelně píšou leccos a ani na apríla ne každý vtipkuje. Ne každá konverzace také vtipkování unese. Takovými případy byli jeden nešťastný zaměstnanec americké pohřební služby, jenž právě po mailu zařizoval s klientem poslední věci jeho zesnulé příbuzné, když „MicDrop“ udeřil. Druhým byl jeho britský kolega v neštěstí, jenž žádal o práci a byl zabrán do procesu nadějného vyjednávání s personalistou případného zaměstnavatele. Oběma se stalo, že v konverzaci omylem odeslali namísto odpovědi pitvořící se příšerku.

Reakce korespondenčních partnerů podle toho vypadaly. Klienta pohřební služby málem trefil šlak, kdežto personalista z druhého případu už se pro jistotu ani neozval. Oba postižení autoři si posléze stěžovali přes sociální sítě (což vysvětluje, proč o nich víme).

Inu, stane se. Že někdo rozumí algoritmům, ještě neznamená, že musí mít smysl pro humor. Reakce Googlu však byla neuvěřitelná: „Kvůli poruše natropila funkce MicDrop více škody než užitku. Omlouváme se…“ A tak dále. To stojí za zmínku: „kvůli poruše.“ Ne „Vymysleli jsme blbost, protože jsme vycházeli z dlouhodobé praxe, která nám říká, že náš zákazník je kříženec ovce s onucí, a podle toho je třeba s ním zacházet“. Kdepak, porucha to byla. Možná až tohle byl ten skutečný aprílový vtip.

Daniel Deyl pracoval na začátku 90. let v jedné reklamní a jedné PR agentuře. Od roku 1994 působí jako pisálek v řadě médií. Se Strategií spolupracuje od roku 2010. Ve vydavatelství Mladá fronta dlouho působil jako editor časopisu Právo & Byznys, nyní je součástí týmu týdeníku Euro. Jeho názory na společenské uspořádání, zejména pak na reklamu, marketing a média, jsou obvykle považované za přinejlepším předpotopní.

Chcete něco dodat? Souhlasíte, nebo jste proti? Reagujte prostřednictvím facebookových komentářů, které můžete psát přímo zde pod článkem.