Aukce výtvarného umění (4)

Lekníny Claude Oscara Moneta

Lekníny Claude Oscara Moneta

Podzimní aukční sezona pomalu vrcholí. Právě skončené aukce doma i v zahraničí přinesly relativní úspěch v pražském Dorotheu i překonání rekordu na poli žijících umělců v Londýně.

V podzimní aukci pražského Dorothea bylo úspěšně vydraženo úspěšných 56 procent prodaných položek. Tři položky se vyšplhaly na více než milion korun. Nejdražší z nich byla Venuše (With the Devil’s Eye) od Ladislava Sutnara. Autor, který se u nás proslavil skleněnými a porcelánovými servisy, tvořil Venuše až na sklonku života, tedy v 60. a 70. letech, kdy žil ve Spojených státech. Loni, u příležitosti výstavy Americké Venuše (U.S. Venus), dokonce vyšla samostatná publikace, která toto Sutnarovo téma detailně zpracovává. I další nabízená Sutnarova položka překonala milionovou hranici. O soubor grafik The Strip Street vytvořený v roce 1963 byl takový zájem, že jej dražitelé z vyvolávací ceny 192 tisíc korun vynesli až na konečných 1,02 milionu korun. Třetí milionovou položkou se stal obraz Kamila Lhotáka s vynikající výstavní historií. Olej Přistání na louce se stal s částkou 1,2 milionu korun druhým nejdražším dílem aukce. Naopak největším zklamáním odpoledne byl obraz Odpočinek u řeky Václava Spály, který jako nejdražší nabízená položka aukce (1,4 milionu korun) zůstal nevydražen.

Prague Auctions

V Prague Auctions připravili tradiční nabídku moderního a současného výtvarného umění. Stěžejní část celé aukce tvořila tentokrát pozůstalost Jiřího Balcara. Dražených 93 položek z Balcarovy pozůstalosti tvořilo více než třetinu nabídky. Nutno podotknout, že nového majitele našly naprosto všechny z Balcarových prací. Ceny byly nastaveny velmi nízko a i to byl bezesporu klíč k úspěchu. Největší vliv na pozitivní výsledek aukce však měla jasná provenience. Ceny grafik se pohybovaly mezi dvěma až pěti tisíci korun, což činilo z nabízených prací i artikl pro začínajícího sběratele.

1. Art Consulting Brno

Podzimní aukce „Rybářova“ aukčního domu nabídla přes 220 položek z výtvarného umění, ze kterých bylo prodáno více než 70 procent děl. Milionovou hranici překročilo hned 8 položek a přes sto tisíc se vyšplhalo přes třicet předmětů. Nejdražším dílem večera se stal olej Mikuláše Medka Stavba s malým černým tichem z let 1961–1962. Obraz pocházející ze sbírky významného teoretika umění vydražil nový majitel za 2,6 milionu korun.

Sýpka

Dražba aukčního domu Sýpka skončila s úspěšností 58 procent prodaných děl z nabízených 357 položek. Mezi nabídkou výtvarného umění a starožitností již tradičně vynikala nabídka českého uměleckého skla od renomovaných tvůrců. Pro skleněné objekty Františka Víznera, René Roubíčka, Františka Janáka, Pavla Hlavy nebo Stanislava Libenského chodí sběratelé právě sem. Položky z kategorie skla opět patřily k těm nejdražším mezi užitým uměním. Velký úspěch na Sýpce slaví i chromovaný nábytek. Největší nárůst mezi užitým uměním tentokrát slavila půvabná artdecová soška Rosenthal Dívka s křídly, která z vyvolávací ceny 3000 korun vyletěla na krásných 17 tisíc. V kategorii výtvarného umění zaznamenal velký nárůst například obraz Karla Součka Na ulici z roku 1952–4. Tento olej galerijní hodnoty, kde vdova vynáší za pozornosti davu na ulici dětskou postýlku, i přes potemnělý motiv vynesli dražitelé z vyvolávací ceny 110 tisíc korun na více než dvojnásobek (240 tisíc korun).

Rekord z Londýna

I když u nás byla podzimní sezona celkově úspěšná, svědky žádného zásadního překvapení jsme nebyli. Zato návštěvníci londýnské Sotheby’s zažili střídání v žebříčku nejdražších žijících umělců. Na pozici nejdražšího díla žijícího autora pasovali dražitelé abstraktní plátno s příznačným názvem Abstraktes Bild 809-4, které vyneslo 34,2 milionu dolarů (včetně aukční provize). Jeho autorem není nikdo jiný než čerstvý osmdesátník Gerhard Richter. Dražené plátno pocházelo ze sbírky amerického muzikanta Erika Claptona, který dílo pořídil už v roce 2001 za „pouhých“ 3,1 milionu dolarů (bez aukční provize).

Ceny Gerharda Richtera v posledních letech systematicky stoupají, a tak jeho nová pozice není žádným velkým překvapením. Jeho postavení je neustále potvrzováno velkými retrospektivními výstavami ve věhlasných institucích po celém světě i zájmem vlivných sběratelů, mezi kterými najdeme například i Romana Abramoviče nebo Stevena Cohena. O Richterovi se mluví jako o následníkovi Luciana Freuda, který do své smrti v roce 2011 žebříčku žijících umělců vévodil. No a koho z žijících tvůrců nalezneme mezi dalšími nejdražšími autory? Několikrát se nám v žebříčku „top ten“ opakují jména Jeff Koons, Damien Hirst, Jasper Johns. Sám Richter má v první desítce umístěna další tři díla.