Bitva o NetMonitor je ve finále

Netmonitor se musí přizpůsobit technologickým změnám a aktuálním trendům.

Netmonitor se musí přizpůsobit technologickým změnám a aktuálním trendům. Zdroj: Repro Strategie

Před Michalem Fejkem, novým šéfem české pobočky výzkumné agentury Gemius, která u nás zajišťuje měření návštěvnosti domácího internetu NetMonitor, stojí nelehký úkol: obhájit lukrativní zakázku v tendru, kde soupeří s GfK, Ipsosem, Medianem a TNS Aisa.

Zatímco do klání o pokračování měření výdajů na celoplošnou internetovou reklamu AdMonitor se kromě stávajícího realizátora, kterým je Nielsen Admosphere, nikdo další nepřihlásil, NetMonitor má hned pět zájemců. V tendru o měření návštěvnosti českého internetu se hraje o nemalé peníze – budoucí vítěz má pokrývat hned tři další roky fungování této nezávislé služby.

Na rozdíl od AdMonitoru, který představuje svébytný systém měření, znamená NetMonitor novou výzvu. Nástup nových médií a diskuse o crossmediálních analýzách jsou jedním z důvodů, proč se celá zakázka tendruje již po dvou letech od doby, kdy proběhlo předchozí výběrové řízení.

„Budoucnost měření NetMonitoru spočívá v tom, že se přizpůsobí technologickým změnám, ke kterým v prostředí internetu dochází velmi rychle, a také v tom, že bude zohledňovat aktuální trendy, například přiklánět se k jiným platformám, z nichž se uživatelé k síti připojují,“ vysvětluje příčiny, proč Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) tak rychle opět tendruje, jeho PR manažerka Tereza Tůmová. V únoru by proto také měl být znám vítěz a od března má probíhat příprava nového měření tak, aby vše bylo v ostré verzi spuštěno v lednu příštího roku.

Aby ve výběrovém řízení obstál stávající realizátor projektu, kterým je už od roku 2005 původně polská výzkumná agentura Gemius, najal si na sklonku loňského léta do čela bývalého šéfa marketingu Tiscali Media Michala Fejka. Ten dříve vedl rovněž digitál v mediálce Dentsu Aegis Network a jeho zkušenosti s onlinem mají doplnit to, čím se Gemius už dlouhou dobu chlubí nejen v Česku.

„Desetiletá zkušenost z českého trhu a fakt, že naše společnost realizuje obdobný výzkum na třiceti dalších trzích ve světě, nás předurčilo k účasti v tomto tendru,“ okomentoval zájem o pokračování v realizaci NetMonitoru Josef Richtr, research manager společnosti Gemius. K tomu je však třeba dodat, že do konce srpna se na tomto měření podílel i Nielsen Admosphere, jenž se dlouhá léta prezentoval pod hlavičkou značky Mediaresearch.

Crossmediální podmínka

NetMonitor využívají všichni, kteří potřebují jednotnou měnu v oblasti reálných uživatelů internetových stránek, tedy jak mediální agentury, mediazastupitelství a vydavatelství, tak telekomunikační operátoři, tiskové kanceláře a poskytovatelé televizního vysílání. Internet u nás v současnosti podle údajů SPIR využívá okolo sedmi milionů lidí starších deseti let.

Pixabay.com

Kromě samotné analýzy návštěvnosti téměř 500 mediálních zdrojů je díky měření navíc znám i sociodemografický profil návštěvníků. Odběratelé mají data z měření v online aplikaci druhý den a měsíční statistiky najdou v systému 15. den následujícího měsíce. Jádrem poptávaného měření má být nově schopnost měřit návštěvnost internetu napříč jednotlivými zařízeními, jako jsou PC, tablety či mobilní telefony, a to včetně sledovanosti videoobsahu. Zároveň mají být ale měřeny i weby těch, kteří nejsou členy SPIR, tedy včetně třeba sociálních sítí a YouTube.

„Nejzásadnější výzvou je měření trafficu na neotaggovaných serverech, jako jsou YouTube nebo Facebook. Bohužel tady narážíme na politiku jejich provozovatelů. Možností, jak získat informace o návštěvnosti těchto stránek, je tzv. softwarový panel, který je součástí naší nabídky,“ vysvětluje výkonný ředitel společnosti Ipsos Marketing Michal Štěpánek.

Ipsos proto také do tendru přichází se systémem DotMetrics, jenž je kombinací tří zdrojů měření – označení navštěvovaných webových stránek prostřednictvím měření návštěvnosti, času stráveného na stránkách a počtu navštívených stránek a také online výzkumu sociodemografického profilu uživatele digitálního zařízení a pravidelného reprezentativního výzkumu internetové populace založeného na objemu uživatelů internetu nebo i rozdílu v použití různých zařízení.

Technologická tlačenice

Na jiný přístup sází rovněž společnost GfK, která ústy své mluvčí Andrey Winklerové tvrdí, že všechna měření sledovanosti musejí být metodicky transparentní, aby umožnila srozumitelný a nezávislý audit, vytváření reprezentativních vzorků a sledovací nástroje založené na lidech.

Ilustrační fotoIlustrační foto | archiv

„Spolu se sdružením SPIR chceme vytvořit jednotnou měnu měření návštěvnosti internetu, která celé odvětví postaví do čela měření sledovanosti. Věříme, že nejlepší cestou, jak toho dosáhnout, je zainvestovat do vytvoření řešení přizpůsobeného českému trhu namísto násilné aplikace již hotového řešení,“ říká Winklerová.

Úzkou spolupráci se zadavatelem výzkumu a jednotlivými členy sdružení chce i Median. „Dalším důvodem je fakt, že dlouhodobě ve svých aktivitách reflektujeme stále intenzivnější tlak na popis a pochopení crossmediální konzumace médií a internet je jedním z klíčových propojovacích článků řady dalších mediatypů,“ uvedl za přihlašovatele account manažer Medianu Josef Fišer.

„Nové technologie hrají stále klíčovější roli v rozpoznávání chování respondentů. Používáme je v našich projektech a na nich postavených nových výzkumných metodologiích,“ podtrhuje zase výkonný ředitel TNS Aisa Bronislav Kvasnička. Jeho agentura se může opřít o spolupráci se sesterskou společností zaměřenou na sledování médií KantarMedia i firmou comScore, které zase poskytuje tolik potřebný přístup k technologiím.

Význam celého výběrového řízení je nesporný. „NetMonitor má nezpochybnitelný potenciál jako zdroj dat. Je to zavedený projekt, který je nezávislý a respektovaný,“ okomentovala tendr Tůmová ze SPIR.