Češi by za obsah na internetu platili

Češi by za obsah na internetu platili

Češi by za obsah na internetu platili

Čeští uživatelé internetu jsou stále ochotnější předplácet si určitý obsah internetu. Tento přístup je ovšem mnohem znatelnější u uživatelů mobilních zařízení než v případě stolních počítačů. Důvody jsou psychologické, ale vycházejí i z povahy mobilních zařízení.

Toto zjištění lze opatrně vyčíst z mezinárodního průzkumu Mediascope, realizovaného Sdružením pro internetovou reklamu (SPIR) ve spolupráci s IAB Europe na jaře letošního roku.

Meze optimismu

Sami autoři tohoto průzkumu ale upozorňují na to, že spíše jen naznačuje trendy, než že by přesně mapoval poměry na trhu. Nejoptimističtější zjištění, k nimž dospěli, je tedy třeba brát s velkou rezervou. Především se to týká informace, podle níž by Češi svou ochotou platit dokonce předčili uživatele internetu v jiných evropských zemích. Konkrétně by se mělo jednat o 56 % českých internetových uživatelů, ochotných předplácet si alespoň jeden z dotazovaných typů obsahu na internetu, což by bylo o dvanáct procent více, než je evropský průměr.

„Jde o výsledek prvního projektu svého druhu, který jsme dělali s IAB, přičemž poměrně malý počet tisícovky respondentů, jakož i jejich možná snaha o stylizaci, nedovoluje hlubší zkoumání výsledků,“ upozorňuje Kateřina Hrubešová ze sdružení SPIR. Pro informace použitelné ke spuštění nějakého projektu by už bylo třeba navázat na toto porovnání širším dotazováním.

Ochota internetových uživatelů platit předplatné za určitý typ obsahu na internetu v ČROchota internetových uživatelů platit předplatné za určitý typ obsahu na internetu v ČR

Zjištění obou organizací nepřekvapuje Tomáše Bellu, šéfa slovenské firmy Piano Media, která poskytuje know-how na zpoplatnění obsahu prostřednictvím jednotného systému pro velké vydavatele. „Zpoplatnění části obsahu je výrazným trendem prakticky v celém vyspělém světě a nemyslím si, že se Česku vyhne,“ odhaduje vývoj v blízké budoucnosti Bella. Příčina je podle něj v online inzerci, která přestává být pro média dostačujícím zdrojem příjmů pro výrobu kvalitního obsahu. „Situace na každém trhu je však jiná a v Česku se daří udržovat o něco vyšší příjmy z inzerce než v některých jiných zemích, část médií však ke zpoplatnění nakonec stejně přistoupí,“ myslí si Bella.

Hlavně netelefonovat

Půda pro zpoplatnění tedy v Česku je. Nejvíce zdejších uživatelů je podle této studie ochotno platit za filmy (29 %) a za online přenosy koncertů (16 %) jakož i sportovních utkání (15 %). U uživatelů mobilního internetu je ochota platit ještě vyšší – projevilo ji 69 % uživatelů přistupujících k internetu prostřednictvím mobilního telefonu a 88 % prostřednictvím tabletu.

„Mobily nejsou od vzniku asociované s ,obsahem zadarmo‘, za všechny služby na mobilech se od začátku platilo a zdá se, že toto vnímání mobilních zařízení se ve velké míře přenáší i na platby za obsah, v čemž mnohá vydavatelství spatřují velkou příležitost,“ vysvětluje si odlišný přístup uživatelů mobilních a stolních přístrojů Bella. Podobný psychologický efekt lze už koneckonců pozorovat na písemné komunikaci. Miliony lidí stále platí obrovské sumy za esemesky navzdory tomu, že platit za zprávy odesílané z počítače by jim připadalo absurdní.

Ochota internetových uživatelů platit předplatné za určitý typ obsahu na internetu v ČR a v evropě v %Ochota internetových uživatelů platit předplatné za určitý typ obsahu na internetu v ČR a v evropě v %

Podle předmětné studie jsou uživatelé internetu přes mobil nejvíce ochotni platit za sportovní online přenosy (37 %), zpravodajství (36 %) a TV programy (31 %). Uživatelé mobilního internetu prostřednictvím tabletu jsou nejvíce ochotni platit za filmy (44 %) a online přenosy koncertů (41 %). Posledně uvedené údaje mohou vyplývat i z podstaty lehce uchopitelných tabletů, které vyhovují hlavně rodinám s malými dětmi. „Pro mě je jednodušší dát dítěti tablet, pustit mu tam večerníčka a posadit ho do obýváku k večeři než mu zapínat počítač,“ nastiňuje překlenovací řešení do nástupu smart TV Kateřina Hrubešová ze Sdružení pro internetovou reklamu.

Další zjištění z citované studie vypovídá o poměrech na českém telekomunikačním trhu.

Skutečnost, že Češi e-mailují každodenně významně více, než je evropský průměr, a také častěji než v ostatních zemích skypují, vypovídá cosi o přehnaných sazbách za volání a potažmo nefunkčnosti Českého telekomunikačního úřadu – Češi se volání snaží vyhnout, seč mohou.