Čest, anebo PR?

Čest, anebo PR?

Čest, anebo PR? Zdroj: Repro Strategie

Podle červnové zprávy Asociace public relations agentur utrácejí firmy v Česku za PR více než v minulosti a PR agentury více vydělávají. Zpráva konstatuje, že ukazatel income fee, tedy čistých příjmů agentur, dosáhl v loňském roce rekordní hodnoty 714 milionů korun.

Meziročně je to nárůst o 24 procenta. Podle oborového průzkumu, který pro Asociaci PR agentur vyhodnotila poradenská společnost KPMG, utržily české PR agentury v roce 2015 1,1 miliardy korun. A lze rovněž očekávat, že tržby v sektoru PR dál porostou i přesto, že ceny agentur už třetím rokem stagnují a u některých agentur dokonce poklesly ve srovnání s rokem 2014.

Samozřejmě jde o dobrou zprávu pro trh PR a signál, že význam vytváření vztahů s veřejností vnímá stále větší počet firem. Za dobrou zprávu lze považovat i to, že zmíněný trend vyvolává poptávku po nových PR specialistech. Najít takové lidi je však podle většiny agentur stále těžší. Tři čtvrtiny agentur se proto pokoušejí ulovit nové posily svých týmů mezi novináři. Je to logické, protože znalost mediálního prostředí z opačné strany je v tomto případě neocenitelnou devízou. Přesto se nabízí otázka, zda jde o dobrý trend.

Ulovit zkušeného novináře s dobrým povědomím o fungování médií je pro PR agenturu jistě terno. Novinář ovšem platí poměrně vysokou cenu v podobě nutnosti zásadního přeprogramování hodnot. Přechod z médií do PR je chtě nechtě přeběhnutím na opačnou stranu a do značné míry popřením léta budované profesní integrity. Může to být bolestné a lékem na takovou bolest jsou obvykle peníze. Tedy přesně to, v čem média obvykle nemohou podobným nabídkám konkurovat.

Přesto by bylo úlevné číst nějaké podobné závěry výzkumu, z nichž by vyplynulo, že novináři podobné nabídky odmítají, protože je jim profesní čest, nezávislost a víra ve smysl žurnalistiky nad všechno zlato světa. Taková zpráva však dlouhodobě k dispozici není.