Co je české, to je s logem

Iveta Křížová

Iveta Křížová Zdroj: Strategie

Loni se na mě ve Francii z billboardů usmívalo francouzské kuře, k nakousnutí mě vybízely francouzské broskve, rajčata i cibule. To vše doplněno nepřehlédnutelným nápisem Produit en France, tedy pro nefrancouzštináře Vyrobeno ve Francii. Francouzi jsou posedlí vším francouzským, o tom žádná. Ale ani my Češi už nejsme pozadu.

České výrobky nás začínají tak nějak bavit. Jenže jak je u nás zvykem, toto tažení za národní potravinou, na kterou bychom byli patřičně hrdi, doprovází velký zmatek. Kocourkov. Tak schválně: kdo si pamatuje všechna možná loga, značky či jiné symboly odkazující na českou kvalitu? Nebo ještě lépe, kdo se v tom vlastně vyzná? Nabízím malou rekapitulaci – Klasa, Regionální potravina, Český výrobek, Vím, co jím, Zdravá potravina, různé regionální značky, Bio. Asi jich je stále málo. Anebo byl nějaký vlivný úředník ministerstva zemědělství loni také ve Francii a ony zmíněné billboardy ho prostě chytly za srdce.

Jak jinak si vysvětlit, že zemědělský rezort vypsal soutěž o další logo. Tentokrát s názvem Česká potravina. Ale logu se na svět moc nechce. Odměna 50 tisíc je asi málo. Přišlo totiž jen osm návrhů a z nich si ministerští nevybrali. A tak soutěž prodloužili do příštího úterka a potenciálnímu výherci přilepšili. Vyvolávací cena je nyní na 90 tisících.

Garance původu

Světlo světa by mělo logo, pokud tedy skutečně vznikne, přitom spatřit už od července. Aby ho mohli výrobci používat, musí celý produkt pocházet z ČR a všechny fáze výroby se budou muset provádět také na českém území. Pokud půjde o výrobek z více zdrojů, kde třeba koření nejde logicky vypěstovat u nás, tak bude existovat možnost, aby výrobce uplatnil 75 procent suroviny z komodit, které byly vyrobeny na území České republiky, a současně musí opět všechny fáze výroby proběhnout na území ČR. Potraviny, jež nemohou pocházet z českých surovin, například čokoládové výrobky, budou moct mít alespoň označení Vyrobeno v České republice.

Až potud to zní hezky. Ovšem český spotřebitel, byť začíná upřednostňovat české výrobky, je už unaven, zmaten, a tudíž i lhostejný k logům a označením, které navíc v minulosti provázely všelijaké skandály a levoty. Ministerstvo má ale patrně peněz nazbyt. A nepochybně do lejster o propagaci českých potravin potřebuje další plnění. Nevadí, že tím české výrobce obtěžuje a přidělává jim hodiny papírování. Copak by nestačila česká vlaječka, která by prověřené potraviny zdobila a garantovala jejich původ? Nebo je snad málo věrohodná?

Iveta Křížová pracuje jako novinářka od roku 2002. Působila v zahraničních redakcích deníků Dnes, Práva a serveru Novinky.cz, zabývala se především problematikou EU. Evropské projekty řešila i v PR agentuře Interel. Do Strategie nastoupila v roce 2007, po mateřské dovolené se do ní vrátila v roce 2014.

Chcete něco dodat? Souhlasíte, nebo jste proti? Reagujte prostřednictvím facebookových komentářů, které můžete psát přímo zde pod článkem.