Další porce povinných textů

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Shutterstock

Paragrafy svazující reklamu nenápadně, leč trvale houstnou. Nejedná se o žádné dramatické skoky, ale o trvalý proces přibývání restrikcí, byť v otázkách zdánlivě okrajových. Podívejte se na příklady takového plíživého zahušťování z poslední doby.

Ukázku restrikcí začnu předpisem evropským: Nařízení evropského parlamentu a rady o uvádění přípravků na ochranu rostlin na trh zavedlo nová omezení reklamy těchto přípravků. Nově tedy platí, že přípravky na ochranu rostlin, které nejsou povoleny, se nesmějí propagovat a každá reklama na povolený přípravek na ochranu musí být doplněna větami „Používejte přípravky na ochranu rostlin bezpečně“ a „Před použitím si vždy přečtěte označení a informace o přípravku“. Tyto věty přitom musí být v rámci celé reklamy snadno čitelné a jasně odlišené. Podobně zábavný je pak další požadavek, podle kterého veškerá tvrzení použitá v rámci propagace musí být technicky odůvodnitelná. Obrázek prchajícího plže s bublinou „jen vidím přípravek XY, už pádím pryč“ tedy asi neprojde.

Reklamní a propagační materiál musí také upozorňovat na příslušné varovné věty a symboly uvedené na označení výrobků, což představuje další porci povinných textů. Státní ústav pro kontrolu léčiv zase vydal s účinností od 19. září nový UST 27. Pod tímto romantickým označením se skrývá metodický pokyn tohoto ústavu, který se týká reklamy na léky. Změny oproti původnímu USTu jsou tak minimální a už dávno respektované, že je ani nelze pořádně komentovat. Jestliže ústav například konečně uznal, že v reklamě léků nemusejí být jen ryze oficiální informace, ale i cosi dalšího, jen tím fakticky přijal za svůj existující stav. Z činnosti ústavu stojí za zmínku také snaha dovodit, že „lékárna je odborník“ – což, uznávám, zní trochu jako obrat podivně, ale má zásadní vliv na možnosti reklamy do lékáren či na obchodní bonusy pro lékárny coby obchodníky.

Loterijní devizové opatření

Poslední změnou, která přidává restrikce do stávajícího právního prostředí v reklamě, je novela loterijního zákona. Ta v době odevzdání tohoto článku do tisku sice nebyla ještě podepsána prezidentem, ale jinak je ve všech instancích schválena. Tato novela jednak zvyšuje pokuty za nelegální loterie na deset milionů korun, jednak zavádí nový paragraf, který stanovuje, že „propagace, reklama a podpora prodeje loterií a jiných podobných her nepovolených nebo neoznámených podle tohoto zákona je zakázána“. Novela přitom hlavně zakazuje sázení po internetu, takže také zákaz reklamy samozřejmě míří k reklamě na internetové sázky. A jen na okraj – loterijní novela, jakkoli člověk třeba i chápe její důvody, v některých ohledech hodně připomíná totalitní devizová omezení, třeba když lidem zakazuje „účast na sázkách v zahraničí, při nichž jsou sázky placeny do zahraničí“. Taková drobná další restrikce…

Autor je právník a spolupracovník redakce