David Kirš: Na internetu vyděláte milion za jediný rok

David Kirš

David Kirš Zdroj: Repro Strategie (Martin Pinkas)

Setkání s Davidem Kiršem rozděluje lidi do dvou nesmiřitelných táborů. Buď se stanou jeho oddanými příznivci, nebo zapřisáhlými odpůrci. Chladným nechává tento internetový podnikatel málokoho. Stejně jako jeho Milionové impérium.

Hovoříme spolu den po konferenci Digital Summit 2014, kterou jste ve spolupráci s vydavatelstvím Mladá fronta pořádal v pražském Kongresovém centru. Splnilo tohle setkání vaše představy?

Přišlo skoro tisíc lidí a mám z toho velmi dobrý pocit. Zhruba dva roky jsem nosil v hlavě představu o konferenci pro obyčejné podnikatele, kteří mají byznys, ale nevědí, co přesně na internetu dělat, aby měli víc zákazníků. Nebylo to ovšem první velké setkání, které jsme uspořádali. Loni jsem v Brně zorganizoval konferenci o infopodnikání. Na Digital Summitu ale nešlo už jen o infopodnikání online. Tentokrát byla řeč o tom, jak využít info marketing ve všech oblastech podnikání.

V čem se ta témata liší?

Infopodnikání je nový pojem, ale dělá se to tady jinak už dlouho v podobě prodeje informací, seminářů, online kurzů, placených videí nebo webinářů. Infopodnikání jako trend se z mého hlediska odehrává do značné míry a víceméně zcela na internetu. Je to prodej know-how. Info marketing je něco, co může a měl by dělat i majitel kamenného obchodu. Obchodníci přece před prodejem poskytovali informace, vzdělávali zákazníky a dnes se to samé odehrává na internetu a říká se tomu info marketing, prodávání vzděláváním. V infopodnikání jde tedy přímo o prodej vzdělávacích produktů na internetu, info marketing je pak primárně sdílení informací zdarma a šíření po internetu.

V čem spočívá váš recept na úspěch v tomto segmentu podnikání?

Sám jsem si vyzkoušel, že principy infopodnikání lze použít i v jakémkoli jiném byznysu. V mojí první firmě SmartEmailing šlo o software, ale všechno další už se odvíjelo od infopodnikání. Začali jsme prodávat software, ale klienti ho až tak úplně neuměli používat. Tak jsem udělal EmailAcademy, což už byl produkt infopodnikání. Nabídl jsem jim software a k tomu informace, jak se softwarem zacházet, aby jim to přineslo efekt. Kurz jsem vytvořil na základě znalostí, které jsem získal v Americe. Tam existuje velké množství lidí, kteří si uvědomili, že něco umějí, začali o tom psát a prodávat informace zpravidla ve formě e-booků, videí, seminářů, přednášek na CD či DVD. Před dvěma lety jsem do Ameriky odjel za svým mentorem Brendonem Burchardem, učil jsem se od něj a podle návodu, který jsem tam získal, jsem tady pak udělal EmailAcademy.

David KiršDavid Kirš | Repro Strategie (Martin Pinkas)

Když říkáte, že jste jel za svým mentorem do Ameriky, zní to působivě. Je ale skutečně možné osobně se setkat s lidmi na úrovni věhlasných expertů?

Za určitých podmínek to možné je. Známí experti prodávají svoje know-how v několika úrovních. E-booky nebo knihy kupuje obrovské množství lidí. Za dražší produkty už zaplatí o něco méně lidí. Ještě méně lidí přijde na seminář za pět tisíc dolarů. Pak existují omezené skupiny několika lidí, s nimiž mentor pracuje třeba rok. Účastníky to stojí peníze v řádu stovek tisíc korun. Já jsem začal online kurzem za zhruba třicet pět tisíc korun. Následoval workshop a pak seminář za deset tisíc dolarů. To bylo hodně peněz, ale já už jsem věděl, že cokoli jsem se naučil tam a přivezl sem, prostě funguje.

Je to tak jednoduché? Zaplatíte za návod na úspěch, ten pak použijete pro své podnikání a vyděláte peníze?

Samozřejmě se najde spousta lidí, kteří řeknou – to funguje Kiršovi, ale zaručí mi, že to bude fungovat i mně? Nezaručím, ani to nikomu netvrdím. Vše krachuje především na tom, že lidé prostě nic dělat nezačnou. Nebo dělají něco, o čem jsou přesvědčeni, že jim to vydělá peníze, aniž by si uvědomili, že jejich dovednost, jejich dary jsou někde jinde. Proto říkám – poznejte nejdříve sami sebe. Kritici mého projektu Milionové impérium ovšem tvrdí, že to nefunguje. Osmdesát procent lidí ten milion prostě nevydělá.

A vy zase říkáte, že tyhle lidi nemá cenu přesvědčovat.

Ano, je to tak. Nemá smysl ztrácet čas oslovováním lidí, jejichž myšlenkové nastavení je jiné. Takový člověk nemůže být můj klient. Bylo by pro mne nesmírně těžké vést s ním diskusi. Mám v sobě příliš velkou pokoru na to, abych o čemkoli tvrdil, že to nefunguje, že něco není možné, že ten či onen člověk je blázen… Genialita online marketingu navíc spočívá v tom, že selektuje vaše možné následovníky. Jeho nástroje dokážou nastavit filtr, kterým přirozeně projdou jen ti lidé, u nichž se můžeme spolehnout na jejich sympatie k tomu, co děláme.

Kdy jste si poprvé uvědomil, že váš koncept funguje, že jste našel klíč k úspěchu?

Po návratu z Ameriky jsem na internetu spustil EmailAcademy. Kurz si koupilo asi šedesát lidí, vydělali jsme tři sta tisíc a řekli jsme si – wow! Ale došlo nám, že to jde udělat lépe. Zatímco první akademii jsem dělal sám, do EmailAcademy 2 jsme šli ve třech. První den prodeje přišly objednávky za jeden a půl milionu korun. To byl nepopsatelný pocit. Celkově trvala kampaň tři týdny a prodej čtrnáct dnů. Výsledek byl 5,3 milionu. Zhruba tisíc lidí si koupilo kurz, který stál 5900 korun. Tehdy jsem věděl, že se to podařilo.

Jak ten produkt vlastně vypadal?

Byl to online kurz. Klient získal login a heslo do placené sekce, každý týden jsem uvolnil jedno video na dané téma, v neděli pak byl webinář. Čili kombinace online tréninkového videa a pak webinář online otázek a odpovědí. Vše probíhalo sedm týdnů. Součástí kurzu o e-mailovém marketingu v podnikání bylo i živé setkání. Nebylo to nic, co by tady už předtím někdo nedělal – semináře a workshopy pořádá spousta lidí. Já jsem ale vše udělal online a prodával jsem to trochu jiným stylem než ostatní. Nebylo to nic složitého, objevil jsem prostě způsob, jak v byznysu efektivně využít e-mail.

Kritika následujícího Milionového impéria vás tedy zaskočila?

Výraz „Milionové impérium“ měl symbolizovat naše znalosti a zkušenosti, ne barák a hromadu peněz. Jeho tématem bylo, jak prodávat infomarketingovou strategii na internetu.

Spousta lidí to ale pochopila jinak, což mi nedošlo hned. Bylo to však logické pokračování příběhu – jednoduše jsme nabídli, že lidi naučíme to, s čím jsme měli úspěch. Možná jsme to nabídli příliš rychle a zbrkle, nicméně v Milionovém impériu byla řeč o tom, jak jsme vydělali 5,3 milionu za čtrnáct dnů. Chtěli jsme říct, že kdo použije techniku prodeje, která se nám osvědčila, může do roka vydělat milion. Přinejmenším.

David KiršDavid Kirš | Repro Strategie (Martin Pinkas)

Co přesně vám kritici Milionového impéria vyčítali?

Vlastně jsem tomu nerozuměl, neměl jsem připravené žádné protiargumenty. Začne-li o vás někdo říkat, že lžete, že provozujete letadlo… Co na to chcete říct? Nabízím, že lidem vrátím peníze. Mají třicet dnů na to, aby řekli: Davide, sorry, tohle pro mě není. A kdo chtěl, peníze zpět skutečně dostal – o vrácení peněz požádá zhruba tři až pět procent lidí. Podle mě je to fér. Neměl jsem pocit, že by mělo smysl pouštět se s kritiky do diskusí. Nechal jsem to být. Ty techniky jednoduše fungují, my to dokládáme na našem vlastním příběhu a výsledcích lidí, kteří to dnes už dělají taky, neučíme nic, co bychom si vymysleli.

Na konferenci jste řekl, že milion „lajků“ na Facebooku klidně vyměníte za deset tisíc e-mailů v databázi. Kouzelnou mocí e-mailové databáze se doslova zaklínáte. Skutečně to tak funguje?

Mně ano. Bez databáze e-mailů bych nebyl tam, kde jsem. Moje cesta je taková – a ti, od kterých se učím v Americe, říkají to samé. Důležité ovšem je, že ode mě vám nikdy nepřijde nevyžádaný e-mail. Dostanete ho až poté, co sami na mých stránkách svůj e-mail zadáte a vyžádáte si odezvu. Kouzlo spočívá v tom, abych vás motivoval k té žádosti. Až se se mnou budete chtít bavit vy, teprve poté se já začnu bavit s vámi. To je ta vůbec nejpodstatnější věc – nesnažím se vás zlomit hned. Pokud tenhle princip nepochopíte, můžete snadno sklouznout ke spamování a obtěžování.

David Kirš (1978)

Vystudoval VUT v Brně, osm let pracoval pro společnosti Nokia, Danone, TomTom či Okay. Zlom v jeho kariéře nastal v roce 2011, když se vrátil z USA z několika tréninků u světových špiček online marketingu a založil obchodní skupinu Firma 2.0, která zastřešuje jeho aktivity. Následoval raketový růst počtu zákazníků, výnosů, zisku i zaměstnanců. Čtyřicetičlenný tým Firmy 2.0 nyní obsluhuje přes pět tisíc klientů, obrat skupiny v roce 2013 činil 37 milionů korun. Jako zdroj své inspirace uvádí Kirš proslulé mentory osobního rozvoje, například Briana Tracyho, Roberta Kyosakiho, Tima Ferrise či Brendona Burcharda.