E-shopy 2013: Až přijde velký hráč, bude veselo

E-shopy 2013:  
Až přijde velký hráč, bude veselo

E-shopy 2013: Až přijde velký hráč, bude veselo

Rozdíly mezi kamennými a internetovými obchody se postupně stírají. Zatímco klasičtí obchodníci zařazují stále častěji do svého repertoáru internet (Tesco nebo specialisté na elektro už online prodávají a další řetězce zřízení e-shopů připravují), provozovatelé e-shopů i slevových portálů zjišťují, že v našem prostředí jsou kamenné prodejny nevyhnutelností.

Pro rok 2013 odborníci očekávají další růst e-byznysu. Jakou roli v něm sehrají právě kamenné pobočky? Mohou tržby v tomto segmentu výrazně ovlivnit nákupy přes mobilní zařízení nebo přítomnost obchodníků na sociálních sítích? „Ještě v roce 2011 v našich statistikách vedla dobírka. V současnosti si 60 procent zákazníků vyzvedne zboží v jedné z našich čtyř kamenných prodejen,“ říká marketingová a PR manažerka Kasa.cz Jitka Součková. V případě kasahouseů je opravdu namístě výraz kamenná prodejna, na rozdíl od klasických výdejen totiž nabízejí parkování, nakládku zboží přímo do auta a sklad se zbožím, které si zákazník může nakoupit přímo na místě. Součková navíc upozorňuje na to, že kamenná prodejna je dalším komunikačním kanálem prodejce.

Češi to rádi osobně

Osobní odběr zboží z e-shopu je naše místní specialita, svou roli určitě hrají peníze ušetřené za dopravu, zákazník navíc není limitován otevírací dobou pošty nebo blokován čekáním na přepravce. Při osobním odběru má také možnost zboží okamžitě zkontrolovat a případné reklamace řešit na místě.

„Prodejní místo zvyšuje obrat internetového prodejce v okruhu 30 až 40 kilometrů až o 100 procent,“ dokládá čísly důležitost kamenných prodejen v e-commerce konzultant společnosti Acomware Jan Penkala.

Nové centrum v Brně obslouží zákazníky e-shopů Pixmania ve 14 zemíchNové centrum v Brně obslouží zákazníky e-shopů Pixmania ve 14 zemích|profit

„Kamenné prodejny skutečně nikde jinde v Evropě v takové míře jako u nás nenajdete. Je sice pravda, že zvyšují obrat, jenže si musíme uvědomit, že je to strašně nákladná záležitost,“ oponuje zakladatel Vltava.cz Jiří Hlavenka. Tito dva se setkali 18. března na panelu věnovaném vývoji české e-commerce v Café Louvre.

Diskusi, které se účastnili ještě Václav Liška, CEO Aukro.cz, výkonný ředitel ADMEZ Tomáš Hájek, marketingová manažerka Kasa.cz Jitka Součková a zhruba třicet zástupců internetového obchodování v hledišti, moderoval Tomáš Jindříšek z agentury Dark Side.

Čtěte také:

Střed pod tlakem

Zvyšování počtu a kvality kamenných prodejen je tedy jasným trendem pro rok 2013, a to nejen pro e-shopy, ale i pro slevové portály, které s přímým kontaktem se zákazníkem už mají také svoje zkušenosti. Podle údajů, které zveřejnila Asociace pro elektronickou komerci, dosáhly v roce 2012 celkové obraty prodeje zboží na internetu výše 43 miliard korun oproti 37 miliardám v roce 2011. Nárůst se očekává i v roce 2013; čísla z průzkumu, který provedla společnost Acomware mezi 410 elektronickými obchody, ukazují, že provozovatelé e-shopů počítají s 10 až 15 procenty. Odborníci upozorňují na to, že zároveň dojde ke konsolidaci trhu.

„Je to stejné jako v devadesátých letech u maloobchodu. Konsolidace, kterou všichni očekáváme, by mohla být završena vstupem cizího kapitálu na náš trh,“ odhaduje Tomáš Hájek z ADMEZ. Podle Jiřího Hlavenky jsou pod největší palbou střední a menší obchodníci. „Lépe jsou na tom velcí hráči nebo specialisté. Kdo chce uspět, musí se zaměřit na to, co ostatní nemají,“ doporučuje Hlavenka.

Jeho slova o velkých hráčích potvrzuje Jitka Součková: „Kasa loni rostla téměř o třicet procent, ale naše lowcostové kanály, které nemají marketingovou podporu, padají.“

Mobily nejdou, co zkusit tablety

Zástupci e-commerce neočekávají ani v letošním roce výrazný nárůst platformy mobilního nakupování. „Mobilní aplikace jsou jednoduché, to je plus, které by mohlo mobilní nakupování nastartovat. QR kódům se to nepovedlo, já osobně považuji mobilní aplikace za perspektivnější,“ říká Jan Penkala. Růžově ale nevidí mobilní nakupování Jitka Součková. Uvádí, že jen necelá čtyři procenta přístupů na Kasa.cz jsou z mobilních zařízení, u nákupů jsou to necelá dvě procenta.

„U nás je to jen půl procenta, máme sice mobilní web, ale zatím jen zpovzdálí sledujeme. Já bych se zaměřil spíše na tablety, což jsou mobilní zařízení ideální pro katalogové zboží. A my jsme katalogový národ, tak proč to nevyužít?“ dává tip ostatním kolegům Jiří Hlavenka.

nakupování, e-shopy, internetnakupování, e-shopy, internet|freedigitalphotos.net

Václav Liška z Aukra postrádá v internetovém podnikání odvahu: „Neměli bychom se bát udělat něco jiného než ostatní.“ Zároveň upozorňuje na přeceňování vlivu sociálních sítí v e-commerce. Podle jeho názoru sociální sítě fungují spíše při budování značky. Jitka Součková znova dokládá čísly, která v Kase tentokrát vygeneroval Facebook. 0,02 procenta z návštěv, 0,02 z celkového obratu. „Máme třicet tisíc fanoušků, se kterými pracujeme, ale tahle čísla nezaplatí ani sílu, která by se o tento typ komunikace starala,“ říká Součková.

A jaký tedy bude rok 2013 pro tuzemské e-shopy, pokud se nespokojíme s percentuálními odhady růstu? Očekává se vstup velkých hráčů z retailu, posilování velkých zaběhnutých e-shopů a vícekanálového prodeje a stírání rozdílů mezi kamennými a internetovými obchody. Součková odhaduje, že skončí honba za zákazníkem a začne péče o zákazníka. Odborníci na e-commerce vidí možnou perspektivu nákupů na internetu i v masivnějším využívání tabletů.

„Zatím tady chybí velký světový hráč. Letos to asi nebude, ale až přijde, bude veselo,“ uzavírá diskusi o budoucnosti české e-commerce po svém Jiří Hlavenka.

ANKETA:

Jak se bude vyvíjet česká e-commerce v roce 2013?

Jiří Hlavenka, zakladatel Vltava.cz, publicista, investorJiří Hlavenka, zakladatel Vltava.cz, publicista, investor

Jiří Hlavenka

Zakladatel Vltava.cz, publicista, investor

Domnívám se, že e-shopy čeká ještě několik let dvouciferného růstu. Tempo růstu může kolísat v závislosti na tom, zda nenastane něco dnes nečekaného – například výraznější výkyv celé ekonomiky, a tím pádem celého maloobchodu, případně zda na pole e-commerce s velkou parádou nevstoupí některý z význačných řetězců. Tlak na ceny se letos samozřejmě nezmění. Pomáhá sice odlivu zákazníků od dražších kamenných obchodů k levnějším internetovým, současně je ale pro e-shopy někdy velmi obtížné prosperovat.

Jan Penkala, Acomware, e-commerce strategy directorJan Penkala, Acomware, e-commerce strategy director

Jan Penkala

Acomware, e-commerce strategy director

Největší slabiny českých e-shopů vidím v obchodu jako takovém – v produkto- a cenotvorbě. Občas chybí i smysluplná obchodní strategie a definované konkurenční výhody, díky kterým může e-shop uspět. Střední i velké e-shopy trápí slabá nebo chybějící datová i webová analytika a nekvalitní práce se získaným zákazníkem. Poměrně rozvinuti jsme však v multichannel marketingu. Je to dáno hlavně oblíbeností osobních odběrů a postupným vstupem retailerů, kteří využívají pobočky jako výdejní místa.

Václav Liška, Aukro.cz, CEOVáclav Liška, Aukro.cz, CEO

Václav Liška

Aukro.cz, CEO

Díky přesunu tradičních velkých retailových hráčů do e-commerce segmentu zesílí na internetu konkurence. S tím, jak bude narůstat podíl e-commerce na celkovém objemu maloobchodu, nejspíš také poroste snaha toto odvětví více regulovat, a to jak na lokální úrovni, tak ze strany EU.

Tomáš Hájek, ADMEZ, ředitelTomáš Hájek, ADMEZ, ředitel

Tomáš Hájek

ADMEZ, ředitel

Na jedné straně se budou otevírat nové e-shopy, na straně druhé se budou zvyšovat rozdíly mezi úspěšnými a méně úspěšnými. Přijdou nové akvizice. Přibudou e-shopy kamenných obchodníků a výrobců. Budou více prorůstat obchodní sítě s online prodejem. Trh e-shopů zkrátka postupně prodělá to, co jsme viděli v devadesátých letech u klasického maloobchodu, tedy určitou kultivaci spojenou s koncentrací trhu a internacionalizací.

Jitka Součková, Kasa.cz, marketingová a PR manažerkaJitka Součková, Kasa.cz, marketingová a PR manažerka

Jitka Součková

Kasa.cz, marketingová a PR manažerka