E15 a Euro: Osvědčil se bezplatný model i negativní zprávy

Tereza Zavadilová

Tereza Zavadilová Zdroj: E15

Deník E15 a týdeník Euro nadále posilují své postavení na českém mediálním trhu. Jak své tituly vidí jejich noví šéfredaktoři, si přečtěte v rozhovoru s Terezou Zavadilovou a Michalem Půrem.

Tereza Zavadilová, šéfredaktorka E15: Bezplatný model funguje

Pracovala jsi na různých redakčních pozicích v deníku E15 již od samotného založení. Jak se z Tvého pohledu E15 od roku 2007 proměnila?

Za posledních sedm let se extrémně změnilo prostředí, a to ekonomické, politické a technologické. Když E15 začínala, byl ekonomický boom, smartphony teprve opatrně začínaly, nebyly tablety ani sociální sítě. Takže náš deník musel čelit jak ekonomické krizi, tak změnám na mediálním trhu daných další vlnou technologické revoluce. To vše se na podobě E15 odrazilo: je menší, grafika modernější, texty máme pestřejší a kratší – což podle zpětné vazby, kterou máme od manažerů, co nás čtou, lidem vyhovuje.

Nikdo nemá na čtení dlouhých textů čas. Výrazně se proměnil také web E15, máme smartphonové aplikace a změnila se i rychlost předávání informací. Proto je deník jako jediný na trhu čtenářům k dispozici již večer v den jeho vydání. Za dobu historie E15 se také ukázalo, že původní model distribuce s důrazem na bezplatnost funguje lépe, než tradiční kanály u konkurence. Zatímco ostatní deníky prudce klesají ve čtenosti i tržbách, E15 roste.

Bude pro Tebe jako pro ženu složité řídit deník, který převážně tvoří muži? A nebo v tom shledáváš i výhodu?

Vlastně jsem o tom nikdy takto nepřemýšlela. Máme v redakci i spoustu důležitých žen. Vedoucí vydání je Katka Baumgartnerová, naší komentátorkou a hlavní mentorkou je Jana Havligerová, kterou považuji za jednu z legend české žurnalistiky. Zahraniční rubriku řídí Pavla Palaščáková, dámy máme také ve fotooddělení, výrobě a korektorně. Takže tak hrozné to s převahou mužů není, i když nominálně existuje. Což je nejspíše dáno tím, že práce v deníku je časově i emočně velmi náročná. Jestli je to výhoda či ne, neumím posoudit, protože jsem nikdy v jinak strukturovaném kolektivu nepracovala.

Deník E15 je na mediálním trhu velmi dobře zavedeným seriózním ekonomickým titulem. Jakou strategii a kreativitu nyní plánuješ, abys tuto úroveň ještě posunula?

Přichází léto a s tím tradiční odlehčení zpravodajství. Lidé chtějí spíše odpočívat než se zatěžovat mediálními kauzami, takže ve zpravodajství vládne proslulá okurková sezóna. My v E15 každoročně upravujeme vydání během léta směrem k větší zábavnosti – tradičně otiskujeme takzvané Letní čtení, kde našim čtenářům nabídneme četbu na pokračování některé z atraktivních knih z vydavatelství Mladá fronta. Dočasně rušíme některé z „těžších“ rubrik jako je východoevropský či asijský byznys a nahrazujeme je speciály, většinou seriály o zajímavých firmách.

Během léta se samozřejmě připravujeme na podzim, který naopak bývá zpravodajsky nejsilnější. Co se týče dlouhodobější strategie, vidíme prostor pro větší integraci se sesterským časopisem Euro. Na synergiích se samozřejmě pracuje již delší dobu, s Eurem si již částečně sdílíme vybraný obsah a tuto spolupráci budeme prohlubovat. I když rozhodně ne tak, aby výsledkem byla obsahová shoda obou titulů.

Michal Půr, šéfredaktor Eura: Těšte se na miliardáře

Michal PůrMichal Půr | E15

Budete od července řídit jeden z nejrespektovanějších byznys titulů na našem mediálním trhu. Euro tedy reflektuje oblast, která se vyvíjí velmi dynamicky. Plánujete nějaké zásadnější změny v obsahu?

Euro má ve své DNA, že to je týdeník především o byznysu a týdeník investigativní. Takto to určitě zůstane, protože tím je svým způsobem jedinečný a na trhu proti němu nikdo nestojí. Avšak rád bych posílil byznysové zpravodajství, protože to je to, co nás živí. Někdy zbytečně sklouzáváme příliš do politiky a věnujeme se margináliím.

Vzniknou nové rubriky a přílohy?

Osobně nejsem přítelem rubrik, ani v printu a ani na webu. Od letního dvojčísla jsme jich hned několik zrušili a podle mě to přispělo k větší přehlednosti celého časopisu. Přílohy se snažíme vymýšlet průběžně. Určitě se těším na přílohu miliardáři, kterou v současnosti chystá Vladan Gallistl. Ta nejdřív půjde do prodeje samostatně a pak vyjde teprve s Eurem. Chystáme určitě zásadní zlepšení u přílohy Top restaurace, ale detaily si zatím nechám pro sebe.

Registrujete, že by Euro bylo tak trochu „trnem v oku“ všech mocných podnikatelů a podnikatelek, když o nich píšete objektivně? Snaží se Vás nějak ovlivnit pozitivními zprávami PR agentury?

Některých určitě. Je pravda, že když vyjde nové číslo, tak mě hned ráno čeká několik více či méně nepříjemných telefonátů, které reagují na jednotlivé články. PR agentury vědí, že u nás nemají příliš šanci, takže to většinou ani nezkouší. S jednotlivými „postavami“ se spíš scházíme osobně. Někdy to není úplně příjemné, ale zase se dozvíme hodně navíc. Mám zkušenost, že díky negativním článkům získáme daleko víc kontaktů, než v případě pozitivních článků.

Rozhovor vyšel v interním magazínu vydavatelství Mladá fronta