Engage 2015: vychováváme si budoucí klienty

John Sculley vyhodil Steva Jobse z Applu

John Sculley vyhodil Steva Jobse z Applu Zdroj: Repro Strategie

Na konferenci Engage 2015, putovní atrakci sociálně-mediální sféry, vystoupila špičková jména, která povětšinou známe pouze z médií. Příhodné jméno engage – zapoj se – přilákalo do prostoru Fora Karlín tisíce lidí.

S konferencemi se v České republice roztrhl pytel. Zvláště od doby, kdy některé firmy a agentury napadlo, že to vlastně nic moc není – pronajmete si prostor, pozvete pár lidí, prodáte vstupenky a je to. Ovšem zaplněné Forum Karlín a poloprázdné sály některých jiných festivalů jsou důkazem toho, že krátkozrakost a nedůslednost se nevyplácejí. A to nejlevnější vstupenka na Engage 2015 stála 699 dolarů, což je zhruba dvojnásobek vstupného na české konference obdobného ražení. Kde je tedy jádro úspěchu?

Engage 2015 si několik měsíců dopředu budovala povědomí u českého publika soustředěnou kampaní na špičkové úrovni. Komunikace na sociálních sítích a mailing, který připomínal, co se děje, aniž by byl otravný. Do kreativního prostoru přivedla konference kvalitní přednášející a osobnosti prostě táhnou.

Někteří z vystupujících jsou legendami mezi marketéry, jako například John Sculley (ano, ten, který kdysi vyhodil Steva Jobse z Applu), někteří jsou „hot shots“ současných trendů, třeba Mimi Jonas Sroka a její prezentace Movemberu, jedné z nejúspěšnějších virálních akcí vůbec, a jiní jsou symboly byznysu budoucnosti – jako Bryan Cheng z „čínského Twitteru“ Sina Weibo, který na konferenci spolu Janem Řežábem ze Socialbakers ohlásili exkluzivní spolupráci.

Důležitý je nápad

To, že se mediální sféra mění zběsile rychle, bylo zřejmé při představení Bethany Moty. Devatenáctiletá americká videoblogerka si před šesti (!) lety založila videoblog, ve kterém popisuje, jak si kupuje šaty, šminky a jak doma peče. Dnes má její kanál na YouTube přes sedm milionů odběratelů, ona sama je častým hostem nejrůznějších show a přednášek, má vlastní módní značku, a vydala dokonce singl. Na její vystoupení čekaly před přednáškovým sálem desítky fanynek jako na hudební hvězdu.

Na Engage 2015 přiletěli novináři mimo jiné z Business Insideru, AdWeeku nebo Mashablu, což zní jako zpráva z jiného světa. Setkali jsme se s nimi den před konferencí v Berlíně a společně podnikli tour po několika startupech (viz box) – mladých a dravých firmách s prudce se rozvíjejícím byznysem založeným na digitální komunikaci, což je pro Engage 2015 jedno z hlavních témat.

Na Engage probíhal networking u buřtů a pivaNa Engage probíhal networking u buřtů a piva | Repro StrategieNa Engage probíhal networking u buřtů a piva

Důležité jsou tři body: většina těchto startupů shodně tvrdí, že do marketingu neinvestují ani korunu, že nejlepší reklamou je produkt sám a to, když si o něm lidé navzájem řeknou. Je naprosto jedno, v jakém oboru podnikáte, důležitý je nápad. Všechny tyhle společnosti jsou neuvěřitelně úspěšné – a není to jen pověstnou německou precizností.

Jiná cesta

Model festivalů je živá záležitost. Kdybyste Dona Drapera z Mad Men přenesli do dnešního reklamního světa, se svým způsobem komunikace by nepřežil ani týden. Ze stejného důvodu není jasné, proč některé festivaly chtějí za každou cenu kopírovat Cannes nebo Golden Drum – a to hovoříme jen o konferenční, ne o soutěžní části. Differentiate or die, zní nadčasová marketingová poučka.

Pro pořádající agenturu Socialbakers nejsou konference core byznysem, ale spíše jeho doprovodným jevem. Výchova kreativců v Čechách je pro ně ovšem dobrou investicí: nejenže naučí potenciální klienty hovořit svou vlastní řečí, ale také se tím nesmazatelně zapíšou do povědomí. „Utratíme za to miliony korun,“ říká Jan Řežáb, „přivedeme ale padesát spíkrů z celého světa, kteří budou lidi edukovat.“ Tradiční agentury o podobné aktivity ne vždy jeví zájem, pak se ale nemůžou divit, až je převálcují malé a dravé agentury, které se do rozvoje lidí investovat nebojí.

Berlínské startupy
Wunderlist: Jednoduchá aplikace, která umožňuje jednotlivcům i týmům zapsat si a připomínat úkoly. Počet uživatelů sice tak jako skoro žádný startup nezveřejňuje, celkem ale obsluhuje přes 90 tisíc týmů a v databázích jsou uloženy stovky milionů nejrůznějších tasků.
Saving Global: Pokud vám nevyhovují úroky, které nabízejí banky tam, kde bydlíte, proč neuložit peníze třeba do sousední země, kde vám vydělají o pár procent víc? Většinu lidí ale odrazují třeba komplikace při zakládání účtů. Saving Global tyto technické bariéry odbourává.
EyeEm: Většina fotek skončí na harddiscích a nikdy se na ně nikdo nepodívá. Proč ale ty hezké nenabídnout do fotobank, když dnes editoři médií chtějí hlavně „snímky ze života“ čili nehrané a nekašírované? Tato aplikace nabízí možnost, jak zpeněžit své fotografie, všem, nejen profesionálům.
GetYourGuide: Za deset let si prý nebudeme kupovat Lonely Planet. Půjdeme na web a koukneme na GetYourGuide, kde vám doporučí, co v daném místě dělat. Rozdíl oproti TripAdvisoru je v tom, že GetYourGuide bere provize z prodaných vstupenek a ubytování. Fullservis pro cestovatele.
Navabi: Geniální díra na trhu. Dokážete si představit, jak je pro dámy s nadváhou obtížné a někdy i trapné nakupovat šaty ve standardních obchodech? Navabi dámám nabídl „plus velkosti“ přes internet. Před pár lety začali, dnes mají 150 zaměstnanců a obrat v desítkách milionů eur.